Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Politiediensten in Venezuela

  • krikke

    Hoi,

    Overal vind je tips hoe je veilig het land doorgeraakt.

    Maar hoe gedraag je je in Venezuela best ten aanzien van de politiediensten en militairen? Ik neem aan dat het niet is als ‘de politie, uw vriend’ zoals het hier in België het geval is. Ik heb ook al zaken opgevangen over corruptie en het vragen van geld t.a.v. toeristen. En bestaat er iets als een toeristenpolitie?

    Gracias y adios,

    Krikke

  • Holandecito

    Epale Krikke,

    Je wilt nogal wat informatie hebben om goed voorbereid op vakantie te gaan.

    En terecht is dit ook, kijk ook op het Prikbord naar de belangrijke adressen die ik hier reeds geplaatst heb!

    Je schreef: Ik heb ook al zaken opgevangen over corruptie en het vragen van geld t.a.v. toeristen.

    Dit gebeurd overal, en niet alleen aan toeristen.

    We hebben het zelf al meegemaakt op Isla de Margarita, we zaten in een taxi en moesten stoppen voor een groep militairen.

    Iedereen paspoort afgeven en ze deden nogal degenererend richting die taxi chauffeur.

    Opmerkingen zoals: hoe kan jij zo'n dure auto betalen, heb jij wel geld daarvoor, is die auto werkelijk van jou enz, enz..

    Daarna begon hij te praten tegen mij in een taal wat Engels zou moeten zijn, nou het was meer Russisch dan Engels.

    Ik ook niet op mijn mondje gevallen zei tegen mijn vrouw in het Spaans, welke taal spreekt deze meneer en waar heeft hij het eigenlijk over want ik begrijp er helemaal niets van.

    Hij had niet verwacht dat een Nederlander met blaauwe ogen en blond haar zo vloeiend Spaans sprak, hij was min of meer zo stomverbaasd dat hij direct mijn paspoort terug gaf.

    Ze moesten nog gaan eten en hadden zogenaamd niet genoeg geld bij, en anders zouden ze moeten bellen naar het politiekantoor en dan zou het minimaal een paar uur gaan duren voordat we verder konden reizen.

    Hier had de taxichauffeur natuurlijk geen zin in en betaalde gewoon.

    Maar ze hebben de taxi chauffeur wel zo het leven zuur gemaakt omdat we met officieel te veel personen in deze taxi zaten, dat hij 20.000 bolivar moest betalen.

    Jammer genoeg hadden we geen pen bij de hand anders had ik hun namen kunnen noteren.

    Deze had ik dan weer door kunnen spelen naar mijn conecties in Caracas.

    En dan hadden ze zeker problemen gehad, niet met mij maar iemand met poder alla.

    Als er iets gebeurd, blijf kalm en beleefd anders heb je binnen de korste keren heel veel problemen met deze lui.

    Tip: Als er iets van afpersing zou gebeuren, noteer de namen van hun naamplaatje en speel maar door aan betrouwbare leidinggevende personen.

    Saludos, Los Holandecitos

  • Roy

    Heb zelf dit soort zaken ook meerdere malen meegemaakt, niet zo zeer persoonlijk maar vaak toeristen die er mee aankwamen, ik werkte als “Guest Service” in 'n hotel. Daar kennen ze ook altijd wel fatsoenlijke politiechefs (want die komen zo nu en dan eens wat eten en drinken en zo blijf je een beetje vrienden) nou die willen dat ook héél graag weten.

    Probeer zoveel mogelijk te ontouden.

    -Waar het was

    -Uniform van de agent

    -Uiterlijk

    -Eventueel naamplaatje, gewoon opschrijven: @!#$ aan dat is jou recht dat doe ik ook gewoon dat ze me maar meenemen dan want ze komen er wel achter wie gelijk haalt.

    -let ook goed op het voertuig dat ze hebben wat daar op staat, daar staat namelijk het type politie op. Je hebt hier verkeerspolitie, regionale politie en soms stadspolitie, en dan ook nog militairen (Guardia Nacional). Nouja als je hier een tijdje bent zie je ook meteen wel het verschil, maar het is belangrijk anders ga je op de verkeerde plek klagen. Je hebt hier op Margarita bijvoorbeeld dat de politie in het weekend in blauwe-legerpakken rondloopt, toeristen denken misschien dat het “guardias” zijn maar dus niet. Probeer die details te onthoudden of schrijf ze meteen op zodra het gebeurd is.

    Zekerweten dat als je vervolgens er bij je gids / hotel op blijft staan dat je de zaak aan wilt geven dan kunnen zij je de weg wijzen / daarbij helpen. Ik heb het al 5 keer gedaan en met groot succes. In Playa el Agua zijn naar soortgelijke klachten van toeristen wel 5 corrupte smerissen ontslagen, en zelfs op het vliegveld zijn er mensen uitgevlogen.

    Lees ook altijd het reisadvies, daar staat ook al in dat je de mensen met autoriteit nooit onbeschoft of bijdehand moet gaan behandelen. Ik knik ook altijd ja & amen maar hoe dan ook krijgen ze geen cent van me. In m'n achterhoofd denk ik dan wel “wacht maar jij hoort er nog van” maar laat dat nooit merken. 9 van de 10 keer is gewoon vriendelijk meewerken voldoende.

    Ik ken wat mensen op het vliegveld van de drugscontroles, (niet dat t vrienden zijn ofzo maar na 5 keer kennen ze je gezicht wel en raak je aan de praat). Ze behandelen me altijd prima, natuurlijk het is vervelend maar ik ben een vrolijk persoon en maak eerder grapjes of lach met ze dan dat ga klagen van “waarom controleren jullie mij en doorzoek de koffer zelf maar doei”.

    Na mij kwam er een Duitser die begon over communisme en smeet de koffer neer en werkte totaal niet mee, die dacht ik heb toch geen drugs bij me dus zoek het maar uit. Nou die man hebben ze zeker en half uur bezig gehouden, daarna lieten ze'm een hele verklaring invullen en moest hij zijn vingerafdrukken geven. En alleen maar omdat ie zich onbeschoft gedroeg, dat doen ze gewoon terug dan. Ik hoorde de chef nog zeggen tegen z'n collega van “doe bij hem maar die procedure…” soort codetaal van pak m maar eens lekker.

    Vriendelijkheid en kalmte zal alle deuren openen hier, zelfvertrouwen, je doet niets verkeerd dus niemand zal je iets kunnen maken hier. En dan heb je vrijwel nergens last van. Succes!

  • Holandecito

    Inderdaad zoals ook Roy zegt, wij hebben iedere keer prijs op de luchthaven op onze terugreis.

    We blijven steeds vriendelijk, werken met ze mee, steeds weer beginnen ze over ons dochtertje deat ze weer al flink gegroeid is en bla bla bla.

    Iedere keer moeten onze koffers open, en ze zeggen zelf al wat ze denken wat we er weer in hebben zitten.

    Het zijn namelijk steeds weer diezelfde mensen die de controles uitvoeren en gelukkig kennen onze gezichten daar op het vliegveld van Isla de Margarita wel al hoor.

    Wij kopen steeds daar een grote hoeveelheid pakken met Harina Pan om hier lekkere empanadas en arepas te maken.

    Niet dat we deze hier in Nederland niet kunnen kopen hoor, maar daar kopen we 3 pakken tegen 1 hier in Nederland.

    Anders gaan onze koffers toch maar half leeg mee terug naar huis.

    Iets anders is het op het vliegveld van Caracas, strengere controles en steeds weer andere mensen dus hier is het moeilijker om eventueel iets te regelen.

    Ze pakten daar zelfs een plastic voetbal af van mijn zoontje, die kleine heel de weg tot Isla de Margarita gehuild, afgepakt zogenaamd voor gevaar wegens terrorisme.

    Nee dus, dit type wou gewoon een voetbal voor een of ander kind van hem.

    Lullig maar realiteit, gewoon laten houden is de boodschap, zoniet verlies je je vlucht of heb je problemen.

    Per slot van rekening kost zo'n voetbal daar maar 4000 bolivar jajajajaja.

    P.S.

    Tenslotte was ik nog vergeten zeggen in het andere berichtje over de politiediensten dat we de 20.000 bolivar voor de taxichauffeur ook betaald hebben voor hem.

    Saludos, Los Holandecitos

  • Erik

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen vervelende ervaringen heb met de politie hier. Ook met de Gardianacional niet. Verschillende keren naar de grens geweest om te stempelen en altijd met respect behandeld. Ook met reizen door Venezuela nooit geen rare dingen meegemaakt met de politie of GN.

    Wel 1 keer 50 mil bolo betaald toen ik aangehouden werd omdat ik de registratie niet bij me had van de auto en dat was kiezen of 50 mil of de auto opgetakeld en 300mil bolo betalen. En als ze hier een controle doen takelen ze er heel wat weg.

    Erik

  • Roy

    Wij persoonlijk ook niet echt, hoewel 't wel bekend is dat het voor kan komen, ik weet het van anderen, en dus van de toeristen die ik er mee heb geholpen.

    Het enige wat ik zelf een paar keer heb gehad is als je op Margarita bent heb je in Playa el Agua wat restaurants & disco's aan het strand, als je dan even de drukte wilt ontvluchten kun je op het strand gaan zitten, je hebt daar plastic stoeltjes staan en verderop kun je naar de branding lopen en op het trapje van zo'n strandhuisje zitten. Wel nog een beetje in het licht van de restaurants want zoals jullie weten ik wil het verder afraden de duisernis in te lopen, hoe mooi het ook is die sterrenhemel en de volle maan.

    Maar goed dan heb je ook best vaak dat ineens de politie naast je staat die controleren regelmatig de stranden omdat ze weten dat er veel van die boefjes rondlopen. Maar soms hebben ze echt geen manieren en zijn ze zelfs onbeschoft tegen vrouwen en vragen ze meteen op zo'n toon of ze prostituee zijn e.d. ja dat schiet bij mij in't verkeerde keelgat, en zeker bij een Venezolaanse vrouw dan krijg je temperament dat naar boven komt. Ze komen dan aan met smoesjes van dat het verboden zou zijn je op te houden op het strand en daarom zou je dan ff een boete moeten betalen. Als je dan laat merken dat je weet dat boetes nooit cash worden betaald en gewoon zegt is goed schrijf maar een proces verbaal want naar mijn mening zijn de stranden hier vrij voor iedereen. Ze zoeken gewoon iedere keer een ander excuus dat ze uit hun duim zuigen, ze proberen het gewoon want alle toeristen zijn bang voor de politie dus betalen gewoon want anders zetten ze je een nachtje in de cel.

    Van de andere kant heb ik ook heel vaak gehad dat we zomaar een lift kregen van de politie, en dat ze gewoon een praatje met je maken en hun mobiele nummer aan je geven van “als er eens iets mocht zijn bel me dan” dus ze zijn zeker niet allemaal verkeerd, in tegendeel zelfs. In principe zijn het dus wel je vrienden, ik ga wel gewoon van het goede uit, maar inderdaad je moet hier wat meer op je hoede zijn en goed op je geld/spullen letten. Zeker geen rare figuren inclusief politie bij je thuis uitnodigen want dan weet je zeker dat je binnenkort overvallen gaat worden. Zo is het gewoon, helaas. Persoonlijk heb ik het niet meegemaakt, maar om me heen hoor ik genoeg.

  • jan

    Hey Roy,

    Wat je schrijft dat vriendelijkheid en kalmte belangrijk is naar de autoriteit, maar gaat dit niet op bij een ieder?

    Gr jan

  • Roy

    Juist ja!

    Maar omdat ze hier toch vaak een behoorlijk onbeschofte en storende manier hebben van benaderen en behandelen roept dit irritatie op en ga je wellicht op die manier terug reageren.

    Het beste is dan toch er even doorheen te prikken door vriendelijk te blijven. Nouja iedereen die met mensen werkt (al dan niet in een commerciele sector) zal dat geleerd en ervaren hebben. En dan merk je dat het ijs vanzelf breekt. Gewoon goede wil tonen en overtuigd blijven van je eigen onschuld al willen ze je laten geloven dat je vreselijk in de fout bent gegaan.

    Wat ik nog vergat te zeggen over de vliegvelden, niet om mensen bang te maken maar gewoon even uit ervaring, als ze je echt een streek willen leveren nemen ze je mee naar het ziekenhuis om je maag/darminhoud te controleren via een rontgenfoto. Sowieso controleren ze alle Venezolanen, een ook als je een kleurtje hebt. Ook zul je als alleenreizende er snel worden uitgepikt. Ze hebben een bepaald profiel van mensen waarvan ze weten dat die tot de groep behoren die vaak “slikken” of “smokkelen”.

    En dan zeggen mensen “ja dat is discriminatie” dat mag je zeggen maar in de praktijk blijkt gewoon dat het profiel wel klopt. Voel je dus niet beledigd als ze je er uit pikken, je bent geen verdacht person maar gewoon onderdeel van een routinecontrole.

  • jan

    Nu drie keer in Venezuela geweest, en er nog nooit uitgehaald op het vliegveld. Ik was altijd bang dat ze bij een controle ‘'drugs’' of andere zaken in mijn koffer deden. Verklaar je dan maar eens nader?

    Deze verhalen hoorde ik wel eens in IM. Ik kan me dat nu niet meer voorstellen, want als dat zou gebeuren dan droogt het aantal toeristen op. Kortom ze gaan niet hun eigen glazen in gooien!!

    Verder vind ik Venezuela een prachtig land!! Isla Margarita daartegen is overigens ook mooi. Ik heb dan o.a genoten van het uitzicht aan het Bella Vista vanaf de strandtent Miss playa (Luc) onder het genot van mijn aquaaatje en een overheerlijke maaltijd:-)

  • Roy

    Ik kom er nog iedere week en het gaat echt niet snel vervelen dat uitzicht, net als Playa el Agua, er bestaan discussies over welk strand het mooist zou zijn maar het is gewoon indrukwekkend die massale palmbonen, wind en golven, heerlijk.

    Wat je zegt van het vliegveld, er is volgend mij nu een jaar geleden een tijd geweest dat je heel veel negatieve berichten kreeg van mensen die hier op vakantie zijn geweest en helemaal niet tevreden waren over de behandeling door de drugsbrigade hier. Ik heb dit persoonlijk ook al vaker tegen ze gezegd van “jongens jullie komen constant op internet, mensen ergeren zich rot aan jullie en klagen steen en been”, er zijn nu een paar nieuwe en ze doen het wat fatsoenlijker nu, wellicht dat een paar vervelende figuren overgeplaatst of weggestemd zijn. Reken maar dat als je klaagt dat het wel in behandeling wordt genomen en dat ze er iets mee doen hier. Je ziet het wel, je hooort niets mee nu,

    Ze hebben trouwens ook scanners sinds kort dus wellicht dat die persoonlijke controles sowieso wat minder zijn geworden nu.

    Vooruitgang!