Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vakantiekoersen

  • Alpha

    Wil even wat kwijt over de koersen van Dollars en Euro's.

    Krijg nu regelmatig een verzoekje, of ik een adresje weet om geld te wisselen. Dit omdat ik een tijdje geleden een enorme hoge koers kreeg voor 1 Euro.

    Ja ik weet wel een paar adresjes, maar dan hier op de plaats waar ik woon. Voor IM moet je in het hotel maar even aan de gasten vragen waar zij wisselen. Maar alsjeblieft wees super voorzichtig. Ze schieten je al overhoop voor een zuurtje

    Persoonlijk doe ik weinig met het wisselen van geld.

    Denk nu niet dat het momenteel zo makkelijk is om geld te wisselen voor een redelijke koers. De meeste handelaren zijn niet echt te vertrouwen, berovingen, vals geld of te weinig gekregen plus andere trucjes. Natuurlijk zitten er “betrouwbare” tussen.

    Momenteel is de koers weer iets opgelopen, het laagste dieptepunt hier was 3.000 voor een dollar en momenteel loopt ie weer iets op. De straatkoers is momenteel heel moeilijk te bepalen, ‘s morgens kan hij hoger of lager zijn dan ’s avonds. Het is nog wisselvalliger dan het weer in Nederland. Dit heeft alles te maken met de dollarobligaties van de PDVSA. (tussen haakjes, ik heb vernomen dat er iets aan de hand is met deze obligaties en dat het even stop is gezet, wie weet hier meer van?)

    Krijg ook verzoeken om GROTE bedragen om te wisselen. Dit gaat totaal anders dan met de “vakantiekoers” Als dit gebeurd, gaat het momenteel met transacties via banken. Het is momenteel onmogelijk om cash grote bedragen van de bank te halen. Bij Banco Provincial kan nu maximaal per dag aan de balie 4 miljoen cash verkregen worden. Dit is dankzij de vele overvallen momenteel nu bepaalt in Valencia. Vorige week was de bank waar ik altijd kom het toneel van een schietpartij, waarbij 1 dode is gevallen. De dader is ontkomen. Die arme man had van een bedrijf 40 milj. cash om op hun bankrekening te storten

    En een ander probleem is dat er momenteel veel controle is op grote bedragen die worden gestort op prive rekeningen.

    Het is gewoon zo dat Chavez alles wil weten.

    Wissel met verstand

    Groet Alpha

  • Erik

    Ik heb hier een aantal jaar geleden ook bedragen gewisseld via banktransfers. Als je dit doet doe het dan met een goede bekende anders niet aan beginnen.

    Wat betreft de controle op grote bedragen is vrij normaal in Nederland heeft de bank ook een verplichting om bedragen vanaf ik dacht 20.000 euro te melden.

    Van de obligaties heb ik niks gehoord wel gelezen dat ze 5000 mil dollars hebben en dat er al aanvrag was voor het dubbele. Ook stond er in de krant dat ze een verdeling hebben gemaakt. tot 3 duizend dollar 100% 3 tot zes 90 % etc. En het is goede handel ik denk dat je ze al snel kan verkopen voor het dubbele van de prijs.

    Erik

  • Helen

    “Ik heb hier een aantal jaar geleden ook bedragen gewisseld via banktransfers. Als je dit doet doe het dan met een goede bekende anders niet aan beginnen.”

    Nu komt de onervaren naive nederlandse: waarom beter niet met banken wisselen? (behalve dan dat je minder Bs krijgt voor je euros)

    De eerste (en enige) keer dat ik in Venezuela was had m'n vader ook via een of andere handelaar gewisseld. Ik voelde me net in zo'n misdaadfilm meespelen: die kerel was echt zo'n koele kikker, kwam ie met z'n zwarte koffertje die winkel binnen, bordje met “gesloten” werd gelijk opgehangen, strakke blik vooruit, ieder dollarbiljet op echtheid controleren en proberen of m'n vader niet nog meer dollars wilde wisselen. Erg prettig vond ik het allerminst, dus als er betere opties zijn dan hoor ik het graag want ik zie mezelf dit niet echt doen straks :P

  • Alpha

    Lieve Helen,

    Je hoeft nu ook weer niet zoooo benauwd te zijn om ergens geld te wisselen. Als jij straks op vakantie bent hier, dan hoor je snel genoeg van hotel gasten waar ze het wisselen. Meestal van de gasten die er al langer zijn dan een week.

    Zelf heb ik mijn adresjes hier en zo nu en dan wissel ik wel eens.

    Ik kan er echt niet van leven hoor! Maar een leuke avond naar de film met mijn kind en vrouw behoort dan wel tot de mogelijkheden. En nogmaals het is heus niet in een achterafstraatje in het donker naast het kerkhof waar er gewisseld wordt.

    Het voordeel is wel dat je ipv 2850 Bs 4.000 krijgt voor je euro of misschien momenteel wel wat meer dus je vakantie wordt iets goedkoper (bijna de helft).

    Groet

    Alpha

  • Roy

    Met een banktransfer zal Erik bedoelen dat je vanuit je gewoon euro's of dollars over maakt naar iemand hier in Venezuela die zelf veel geld bezit.

    Ik ben zelf dan een verkeerd voorbeeld, maar stel jij maakt ff naar mijn Nederlandse rabobank rekening 1000 euro over, en dan betaal ik jou hier uit tegen een mooie koers bolivares, aangezien ik ze toch over heb hier. Ik wil ze liever in Nederland op de bank, want dan kan ik via internet vliegtickets ervan kopen enzo. Dat is het idee er achter. Goed verderop op dit prikbord kun je lezen dat je dat met mij niet moet doen want ik ben A niet de vertrouwen en heb B geen geld zegt men ;-) T is slechts een uitleg-voorbeeldje.

    Zo heb je ondernemers die met een overschot aan bolivares zitten, aangezien ze met dit geld op zich weinig kunnen en het snel hun waarde verliest is het daarom beter om het om te zetten naar andere valuta, of het te investeren ergens in.

    De meeste ondernemers willen het grootste deel van het geld dat ze hier verdienen graag gewoon op een rekening op het buitenland hebben, vaak wel 80% gaat naar rekeningen Miami, Italië of Spanje. Dit is een voorbeeld dan van enkele hotels die in Playa el Agua staan.

    Eigenlijk alleen interessant voor mensen die hier wonen of voor langere tijd blijven, ze willen dan niet pinnen tegen een lage koers maar op die manier toch voordelig aan bolivares komen, en dat is een handel.

    Het fysiek cash wisselen van geld is hier officieel verboden door de overheid. Alleen in de praktijk doen ze er weinig aan en is de pakkans voor de handelaren zeer klein. Dus jij als toerist kan ergens in een winkeltje gewoon even een paar honderd euro wisselen.. en leuk dan heb je wat extra geld voor fooitjes en drankjes.

  • Alpha

    Juist Roy,

    Even een kleine aanvulling op je bericht.

    De grote jongens hier die een aardig bedrijf hebben , hebben vaak ook een buitenlandse rekening. Of anders, de partner komt uit het buitenland.

    Een transactie vanuit America naar Spanje is voor Chavez niet te controleren. Dus A maakt naar B over in Dollars En B krijgt zijn gunstige koers in Bs. Zo is iedereen happy. Dit doe je uiteraard alleen maar met bekende.

    Groet

    Alpha

  • Alpha

    FF een klein foutje in de tweede B dit moet een A zijn.

    Die polar begint zijn tol te eisen geloof ik

    Begrijpen jullie het nog!!!

    Groet

    Alpha

  • Roy

    Anders is het misschien beter om hier ook ff de boel dicht te gooien 's nachts om de overlast van bezopen stamgasten tegen te gaan?

    Dan kan ik 's morgens even alles rustig doorlezen en de helft gewoon wegklikken :P

    Que molleja zeggen ze in Maracaibo.. ;-) Buenas noches!

  • Helen

    ah, nu snap ik er al meer van ;) Dat van die bankrekeningen en overmaken enzo klinkt al best aardig! Ik was zo benauwd op zwart wisselen omdat ze je in de Lonely Planet op het hart drukken dat vooral niet te doen (strafbaar, kwakzalvers etc)

    Nu alleen nog iets bedenken om met niet al te veel cash rond te sjouwen… Best gewoon meermalen wisselen dan. We gaan namelijk niet luxe in hotels met een kluis zitten enzo, maar lekker op z'n students in budget posada's ;P Is het dan veiliger om je geld altijd bij je te dragen of achter te laten in je posada in een mini draagbaar kluisje ofzo (geen idee waar de kans groter is dat je wordt beroofd) ?

    Dezelfde vraag eigenlijk voor camera's: toen ik drie jaar geleden met m'n prehistorische analoge camera van nog geen 50 euro waard foto's maakte (en echt niet al te opzichtig) toen zaten er wel eens van die (straat?)kinderen te kijken alsof hun ogen uit hun kassen gingen rollen. Wat moet dat dan wel niet worden met een digitale camera van een paar honderd euro waard? Ik weet dat als ik ‘m thuislaat hij zeker niet wordt gestolen, maar laat (natuur)fotografie nu nét een van m’n hobby's zijn. Dan loop ik de hele vakantie “oooh en aaaah en shit had ik nu maar m'n camera” (die analoge is ondertussen stuk en ik wil echt met een digitale want mijzelf kennende zal ik aardig wat memorysticks volshieten dus rolletjes zouden me een studenten-fortuin kosten) dilemma… :(

    nu wil ik niet overkomen als een meisje dat bang is op iedere straathoek beroofd te worden ofzo! maar ik ga gewoon graag goed voorbereid ;)

  • elly

    Zou toch maar behoorlijk wat cash meenemen, dollars en euro's. Geld pinnen lukt niet vaak (ging het beste bij banco de venezuela) en je krijgt maar een beperkt bedrag per keer. Bij de banken is het soms ontzettend druk (uren in de rij) en ook daar gaat geld opnemen niet echt makkelijk. Je wordt in elke redelijk grote stad vanzelf op straat (winkelstraat) aangesproken om geld te wisselen en als je niet te veel per keer wisselt (100 dollar ofzo) kun je ook geen giganische kapitalen kwijtraken als je eens een keer belazert wordt (wat bij ons gelukkig niet gebeurd is). En tsja, de gunstige wisselkoersen zijn natuurlijk wel mooi meegenomen. Wij kregen 3500 voor een dollar en 4300 voor een euro, misschien niet de beste koersen, maar voor ons toch een stuk beter dan 2100 en 2800.

    En je camera moet je zeker mee nemen! Er is zo ongelofelijk veel moois om te fotograferen. En aangezien zo ongeveer iedereen daar (van schoolkinderen tot opa's en oma's) die ook maar een klein beetje geld heeft een mobieltje met camera heeft is het ook niet zo'n ontzettend bijzonder object.

    Ciao,

    Elly