Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Venezuela

  • Helen

    Hallo allemaal!

    Ik kwam bij toeval op deze pagina terecht en ik moet zeggen dat ik hem erg handig vind! Veel nuttige tips enzo :)

    Ik ga in november en december van dit jaar 2 maanden rontrekken door Venezuela met een goede vriend van me en ik vroeg me een paar dingen af waar één van jullie misschien antwoord op weet:

    Nadat we Merida hebben aangedaan en een tour door Los Llanos hebben gemaakt kunnen we worden afgezet in Barinas. Vandaaruit willen we naar Ciudad Bolivar voor een tour naar Canaima. Nu heb ik het wegennet eens bestudeerd en het lijkt wel alsof er geen verbinding is tussen San Fernando en Cabruto/Caicara?!?! Betekent dit dat als je vanuit Merida naar Ciudad Bolivar wilt je dit altijd bovenlangs, via Caracas (of wellicht iets lager van San Carlos tot El Tigre), moet doen?

    Dan is het neem ik aan ook gebruikelijk om de gidsen op je tour na afloop fooi te geven. Ik heb hier niet echt ervaring mee en vroeg me af welk bedrag gebruikelijk is?

    Alvast bedankt voor jullie reactie!

    Helen

    ps: ik zal m'n ervaringen na afloop zeker met jullie delen!

  • krikke

    Hoi,

    wat je vraag betreft aangaande de verbinding tussen Merida en Ciudad Bolivar kan ik je niet echt een antwoord geven hoewel ik meen dat ik op de thorn tree van lonely planet ooit gelezen heb dat dit wel mogelijk moet zijn. Mocht je hier geen antwoord vinden kan je de vraag dus altijd daar ook stellen.

    Wat de fooi betreft gaven wij iets van een 5 euro per dag (dus 25 euro voor 5-daagse tour), deden ze wat minder hun best of extra zaken dan was dat slechts 3 euro per dag. Ons werd gezegd dat je enkel een fooi moet geven wanneer je vindt dat ze werkelijk extra hun best doen voor jou, dus niet zomaar.

    Have fun!

    Krikke

  • Helen

    Beste Krikke,

    Vedankt voor je reactie!

    Gaven jullie die fooi trouwens in totaal of per gids? (er gaan soms meerdere mee)

    groetjes

    Helen

    IK HEB ER ZIN IN :D:D:D *zo dat moest er even uit :P*

  • Alpha

    Even over een fooi geven. Dan moet je ook weten hoeveel ze verdienen.

    Het minimum loon voor een arbeider is hier 525.000 Bs per maand.

    Hier kan je echt niet van leven, hoe zuinig je ook bent.

    Dus als je 5 Euro fooi geeft tegen de officiele koers van 2.850 Bs voor een euro houdt dit in dat ze (uitgaande van 20 werkdagen per maand) 285.000 Bs extra krijgen per toerist of per koppel. Dit is dus meer dan de helft van een officieel maandsalaris.

    Eigenlijk zouden ze hun benen onder hun reet vandaan moeten lopen.

    Begrijp me goed, heb er niets op tegen dat ze wat bijverdienen. Maar je hoeft ook niet te overdrijven. Denk dat als je een briefje van 5000 Bs geeft ze ook tevreden zijn.

    Hier in de stad wordt er niet zoveel gegeven aan fooi.

    Zal het nog even sterker maken, als je hier gaat tanken en de benzine kost niets hier.

    Alles wordt gedaan voor je en je moet voor een volle tank 3.500 afrekenen hier wordt er geen fooi gegeven. Dus niet even afronden op 4 of 5 duizend Bs

    Je moet de obers in een restaurant eens dankbaar zien kijken als je na een etentje 5000 Bs geeft als fooi.

    Denk dat de gidsen op z'n tour door de toeristen enorm verwend zijn. Voor ons is 30 euro cent niets, maar voor een venezuelaan is dat al geld. Ook ik heb moeten leren om niet overal fooi te geven.

    Dit is gewoon een ander land met andere regels. Maar iedereen moet natuurlijk doen in waar hij zich goed in voelt.

    Groet

    Alphaq

  • Helen

    Beste Alpha

    dit is precies waar ik mee in m'n maag zit… Ik ben niet geheel onbekend met de Z-Amerikaanse/Venezolaanse cultuur en hoeveel ze daar verdienen, maar op m'n eerdere vakantie in Venezuela ging ik samen met m'n vader en regelde hij alle betalingsverkeer en dus ook de fooien..

    Ik denk dat het inderdaad een soort leerproces wordt om aan te voelen wanneer en hoeveel fooi je ergens voor geeft. Ik wil niet krenterig zijn, het is voor mij immers een schrijntje terwijl zij er weer een paar dagen van kunnen rondkomen maar je moet inderdaad ook niet overdrijven… lastig

    dank voor de info,

    Helen

  • theo

    Hoi Helen,

    Op een de onderstaande landkaartenpagina met wat reklame en popups erop kun jij de informatie over verbinding naar Merida wel vinden. Groetjes Theo

    http://www.a-venezuela.com/mapas/mapviales.html

  • theo

    Let op! Ik opende net het kaartje van aragua (de provincie van choroni waar ik woon) maar zag tot mijn verbazing dat er een weg aangegeven is tussen turmero en Chuao. Dit is echter een (wandel)pad. Dus de info van die landkaartenpagina is niet echt betrouwbaar.

  • Roy

    Ik sluit me absoluut aan bij wat Alpha zegt, ook weer niet teveel geven, dat is overdreven.

    Ik ben hier echt het kleine gaan waarderen hoor, dat leer je heel snel hier. Hoe dan ook is het wel te gek van jullie natuurlijk als je uit blijk van waardering fooi geeft.

    Op zich geven Venezolanen gemakkelijk fooi, en ook als er acties zijn voor het één of het ander, zeg maar donaties, of het nu in het groot is, of gewoon iemand in de bus die “bedelt” mensen geven altijd, dus ook gewoon de gewone mensen die het zelf ook niet echt breed hebben. Dat vind ik wel mooi hier.

    Waar ik me wel vaak aan erger is dat als ik ‘s morgens dan ff lekker bij de bakker op het terras zit staan de bedelaars na 2 minuten al naast me, dat terwijl het hele terras vol zit alleen mij met m’n blanke kop zien ze weer als eerste aan voor geld-automaat. En ze blijven zo lang staan en zeuren totdat je ze iets geeft. En zo gaat dat CONSTANT door, iedere keer weer nieuwe, maar iedere dag zowat dezelfde. En op het strand iedere keer die verkopers, zeker nu het weer rustig is begint het soms wel irritant te worden. Iedere keer komen ze weer in de bus of op het terras met van die kaartjes, of vaatdoeken en sokken.. fijn dat ze werken hoor, maar je ziet hoe groot die informele sector is, dat zijn er echt miljoenenen.

    Ik zit dan ook een beetje in dubio, je wilt iedereen helpen, maarja je kunt niet aan de gang blijven, ik heb ook nog familie hier, dat gaat toch voor.

    Ook als je iemand dan een keer iets geeft zeggen ze nieteens dankjewel of iets in die trant. Ze lopen snel weg. Ik vind het steeds meer zo'n cultuur van ff snel een heel terraas aflopen, de rijken er tussenuit zoeken en snel verder met bedelen bij het volgende terras.

    Altijd de meest spectaculaire verhalen over hoe / waarom, en als je dan niets geeft zeggen ze “ik hoop dat God je vergeeft jongen” proberen ze een beetje op je gevoel in te spelen. Nou mij manipuleer je niet zo snel met dat soort praatjes, ik zal ze m'n bankafschriften eens laten zien de volgende keer.

  • Roy

    Oja, en voordat ik een verkeerde indruk achterlaat, er is GENOEG werk hoor.

    Het is ook een kwestie van willen.

    En wat ik ook heel positief vind is dat je hier als je werkt, best wel wat ruimte krijgt voor je kinderen bijvoorbeeld, maar ook om te studeren, Het is veek minder strikt dan bijvoorbeeld op kantoor in Nederland.

    Zie hier momenteel alle vaccatures in de krant van Margarita, nu in het mega-laagseizoen, ze zoeken zelfs obers en al dat soort werk.

    http://www.elsoldemargarita.com.ve/servicios/clasificados_detalle.php?seccion=16D

    Wat me ook opvalt is dat men wel op een manipulerende manier jonge vrouwen probeert te lokken in de krant om “zakenmensen en toeristen” te “vergezellen”.

    De advertenties tellen ze dan ook zo op van “Hoi wanhopig werkzoekend meisje.. wil je 4x het minimumloon verdienen en gratis onderdak en een perfecte behandeling, ben je lekker jong dus niet ouder dan 23 en heb je een goed figuur bel dan 0414…”

    Je merkt gewoon wel dat steeds meer studenten en jonge moeders gewoon de prostitutie ingelokt worden vanwege de goede verdiensten.

    Wat Alpha zegt die <600.000 per maand dat is echt niet te doen. Je moet dan als koppeltje gewoon alletwee werken.

    Hou er wel rekening mee dat het loon in Venezuela het hoogste is van heel Latijns Amerika. En reken ook maar dat dit binnenkort (hopelijk in mei) flink omhoog gaat.

    Hou er ook rekening mee dat een groot merendeel van de mensen hier arm zijn . geen geld hebben een week nadat ze hun loon innen, puur omdat ze verkeerd budgetteren. de 15e en de 30e hebben ze hun centen, 3 dagen later is alles op.

    Dus ik heb er niet altijd medelijden mee, klinkt hard, maar zo is het gewoon hier, wij “westerlingen” komen uit een goede omgeving en zijn daar onbedoeld vaak een beetje naief in en hebben snel medelijden met deze mensen, omdat we zelf uit een totaal andere situatie komen. En dat heb ik nog steeds na zo'n 3 jaar. maar op veel punten ben ik wel harde geworden. Dat moet wel hier anders ga je er letterlijk en figuurlijk aan onderdoor. Jammergenoeg kun je de wereld niet verbeteren. Heeft ook weinig tot niets met politiek te maken verder hoor.

  • Roy

    Ik zat dus ook te zoeken en lijk dezelfde oude kaart te hebben. Dat is “grappig” want je hebt hier best weinig kaarten. Misschien dat je met de boot kunt anders.

    Wilde het al na gaan vragen, maar het blijkt al opgelost? Op de kaart lijkt het inderdaad alsof je flink om moet rijden, kun je nog beter met de stroom mee varen op de orinoco ;-)