Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

’Geen vakantie, geld kwijt’

  • jan

    ’Geen vakantie, geld kwijt’

    Reissector: Drama’s via internet

    ANVR wil meldpunt oplichters

    door Arnold Burlage

    AMSTERDAM, maandag

    Vakanties boeken via onbekende internetsites eindigt steeds vaker in drama’s: geen vakantie, geld kwijt, geen adres of telefoonnummers om schade te verhalen. De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemers pleit voor een meldpunt in de strijd tegen de internetmaffia.

    „Zo’n initiatief zou het beste door de Consumentenbond kunnen worden genomen. De medewerking van de bonafide reissector is daarbij verzekerd”, zegt ANVR-voorzitter Carl Gerkens.

    Handige internetcriminelen of beunhazen misbruiken nu op steeds grotere schaal het vertrouwen dat de bekende reisorganisaties inmiddels met reisverkopen via internet hebben opgebouwd. De internetmaffia wekt volgens Gerkens nogal eens de indruk te zijn aangesloten bij ANVR of Stichting Garantiefonds reisgelden. Bij twijfel kan altijd met de ANVR in De Meern worden gebeld.

    Buitenland

    De malafide internetreisbureaus vinden vaak hun oorsprong in het buitenland of zijn moeilijk aan te pakken, omdat ze de ene dag worden opgericht en een paar dagen later weer verdwenen zijn.

    Vaak kan over boekingen van reizen tegen lokprijzen ook niet meer gereclameerd worden, omdat telefoonnummers en adressen op de internetsites ontbreken of slechts met grote moeite te achterhalen zijn.

    „Al enkele malen hebben we te maken gehad met reisaanbieders en zelfs luchtvaartmaatschappijen zonder vliegtuigen, die de zaak ronduit hebben bedrogen. Een onbekend aantal gedupeerden kan naar het betaalde geld fluiten. We letten extra scherp op om twijfelachtige reisaanbieders via internet direct aan te pakken”, aldus Gerkens.

    Reisondernemers, aangesloten bij de ANVR, pleiten voor een nationale waarschuwingscampagne die duidelijk maakt hoe vakanties via de computer veilig geboekt kunnen worden om niet in de val te lopen van malafide organisaties.

    „Het is in het belang van de consument en de reisorganisaties dat er een duidelijkere herkenbaarheid komt van bonafide internetreisorganisaties, die bijvoorbeeld zijn aangesloten bij ANVR en Stichting Garantiefonds”, vindt Rico van Loenen, directielid ICT van NRV Holiday.

  • Ben

    Als zoiets je overkomt, is het verschrikkelijk lullig.

    Aan de andere kant, als je nog steeds gelooft voor € 100 naar de andere kant van de wereld te kunnen vliegen via een onbekende reisorganisatie, tja dan geloof je waarschijnlijk ook in sprookjes.

    Ik heb tot op heden nog nooit via het internet een vliegreis geboekt zonder eerst telefonisch contact gehad te hebben met betreffende reisorganisatie.

    Als zij alleen via het internet te benaderen zijn, dan laat ik hoe mooi de aanbieding ook klinkt, deze lopen.

  • Alpha

    Lekker he zulke reisbureaus!!

    Kan wel zeggen dan moet je boeken bij de bekende reisbureaus, maar er van uitgaande dat het allemaal niet goedkoop is en je graag met je vrouw en/of kinderen eens op vakantie wil. Dus dan kan ik er wel inkomen dat je een zoektocht op internet doet. En als alles er betrouwbaar uitziet incluis de pictogrammen van ANVR en gerantiefonds en het is goedkoper. Dan boek je gewoon.

    Het is wel een koude kermis thuiskomen als je na een heel jaar sparen alles je geld ziet verdwijnen. Wat er overblijft is een vakantie in het park van je eigen stad en een zonnebankje op je balkon.

    Zou de eigenaren van deze reisbureaus een gratis blote voetentocht willen geven, Alleen een zwembroekje aan dwars door de amazone en ik weet zeker dat na een week, we nooit meer iets van deze gasten horen.

    Ophangen dit tuig

    Groet

    Alpha

  • Alpha

    Ja Ben, je hebt in dit wel een punt, maar er wordt tegenwoordig zo enorm gestunt dat de mensen ergens immuum zijn geworden. Las een tijdje terug dat er gevlogen kon worden van ASD naar NY voor nog geen 50 Euro!! Buiten de luchthavenbelasting om.

    Dit zijn prijzen waarvan ik dan denk hoe kan dit!! Moet je dan een luchtballon meenemen om het vliegtuig in de lucht te houden? Of moet er meegewapperd worden met de armen!!

    En jij hebt zeker meer dan gelijk dat je telefonisch contact neemt met het desbetreffende reisbureau. Maar……… stel nu eens voor dat het een tijdelijk telefoon adres is! Als je een website kan maken kan je ook een telefoon nummer aanvragen of een GSM. Het gekke is dat het over het algemeen geen domme mensen zijn die hier intrappen.

    Maar het zou toch mogelijk moeten zijn in deze tijd om veilig te kunnen boeken. Wel allerlei ristrikties voor het downloaden van muziek.DVD etc… etc..

    Maar een “beveiligde” lijn voor alle reisbureaus kan niet worden bedacht

    Persoonlijk neem ik geen risico en dan maar iets meer betalen dan alles kwijt!

    Groet

    Alpha

  • Ben

    Om te beginnen zoek ik info over het betreffende reisorganisatie op het internet. voordat ik met ze in zee ga.

    Als er weinig over ze te vinden is, weet ik genoeg.

    Mensen die zich blind staren op de stuntprijzen leren dat misschien alleen maar af als ze eens flink de boot in gaan.

    Ik heb daar eerlijk gezegd weinig of geen medelijden mee. Er wordt van alle kanten gewaarschuwd voor (oplichtings)praktijken (het gebeurt nl niet alleen in de reisbranche).

    En toch nog tuinen mensen er bij bosjes in om na een tijdje tot de ontdekking te komen dat ze dure luchtkastelen gekocht hebben. Vervolgens gaan lopen janken dat ze opgelicht zijn.

    Ze hadden zichzelf met een beetje nuchter verstand en een beetje informeren veel ellende kunnen besparen.

    Datzelfde geldt voor al die legiolease contracten en soortgelijke verzekeringen.

    Ik ben van mijn leven nog nooit maar dan ook nog nooit 1 ondernemning tegengekomen die in het leven geroepen is om anderen rijk te maken.

    De stakkerds die € tekens in de ogen krijgen en de boot ingaan, krijgen eigenlijk hun verdiende loon voor de getoonde hebberigheid.

  • Roy

    Jan ik had je toch gevraagd op te houden mijn zaakje kapot te maken?

    Was 25% smeergeld nog niet genoeg?

    En dan een serieze reactie: men zou ook altijd moeten uitkijken idd met dit soort dingen en boeken via vage sites.. ik snap dat niet hoe er zoveel mensen intrappen.

    Ze maken ze wel steeds beter na.. maarja het adres dan, je gaat toch niet boeken op members.tripod.biz/macambasito/arke.html dan moet er wel een belletje gaan rinkelen denk ik..?

  • jan

    Roy,

    Wat dacht je dan van mijn zaken? Door mijn artikel loop ik misschien mijn tipgeld wel mis van jou;-)

    Als ik maar wel mijn tipgeld krijg van Jos Ferrari:-)

    Isla Margarita was een zo rustig? Maar nu met Jos aanstaande donderdag?

    Gr jan