Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

help, veiligheid!!!!!!!!!! advies/hulp nodig!wie is er nu?

  • jessica

    ik zou als het goed is 29 juni naar venezuela gaan, met een reisgenootje , twee vrouwen (24&25) zijn we. we moeten het ticket nog boeken. we willen 3 weken gaan rondreizen, maar weet nu niet meer zo goed of we wel moeten gaan en niet naar een ander landmoeten zoeken!!!!!!

    hoop dat ik hier wat info kan krijgen van mensen die in venezuela wonen/reizen/gereisd hebben etc. De info hieronder vind ik op:

    www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/landen,venezuela.html

    www.diplomatie.be/nl/travel/countrydetail.asp?COUNTRYNAMENL=VENEZ…

    hieronder eerst de info, dan mijn vragen.

    —————————

    1. Reizen naar of verblijven in Venezuela kunnen overwogen worden mits in acht name van grote voorzichtigheid.

    Voorts is algemeen bekend dat de onveiligheid in het land uitermate groot is. De politie telde in 2004 meer dan 14.000 moorden en andere misdaden zijn navenant.

    De criminaliteit in Venezuela is hoog: met name beroving en ontvoering van reizigers door criminelen, die zich bijvoorbeeld als taxichauffeurs voordoen, komen regelmatig voor. In bepaalde wijken van Caracas is het risico van criminaliteit - vooral na zonsondergang – groot

    Reizigers, die op goed geluk en zonder duidelijke bestemming rondreizen, zijn kwetsbaar. Hierbij loopt men - met name in afgelegen gebieden - extra risico’s, vooral als met het openbaar vervoer of de fiets wordt gereisd.

    In verband met (kleine) criminaliteit in de volkswijken (barrios of ranchos) in en rondom de grotere steden, waar grote concentraties armen wonen, wordt aangeraden deze gebieden bij voorkeur te mijden. Ook in het centrum van Caracas en andere grote steden, zoals Maracaibo, komt veel (kleine) criminaliteit voor. U wordt geadviseerd om u zo onopvallend mogelijk te kleden en te gedragen

    De criminaliteit in Venezuela is de laatste jaren sterk toegenomen. Er is veel wapenbezit onder de bevolking. Het aantal gevallen van zware criminaliteit, bijv. roofovervallen met geweld, waarbij zelfs doden vallen, is gestegen.

    Ook toeristen kunnen het slachtoffer worden van ontvoeringen. Aangeraden wordt de omgeving altijd goed in de gaten te blijven houden en het gevaar niet op te zoeken.

    2. Van 26 juni tot en met 15 juli vindt in Venezuela de Copa América 2007 plaats. Op diverse locaties in het land zullen internationale voetbalwedstrijden worden georganiseerd. Dergelijke grote evenementen trekken, behalve supporters, ook criminelen aan. Bezoekers wordt dan ook geadviseerd hun reis zorgvuldig voor te bereiden.

    Politieke demonstraties kunnen zich op elk moment in de grote steden voordoen en leiden tot plaatselijk geweld. U dient zich vooraf goed te informeren over de veiligheidssituatie in de plaatsen die u wilt gaan bezoeken

    3. De autosnelweg die Caracas verbindt met de kust (vliegveld van Maiquetia en haven van La Guaira) - de belangrijkste verkeersader van Venezuela - werd op 5 januari 2006, ter hoogte van het grote viaduct, afgesloten voor alle verkeer omwille van verzakkingen.

    Het verkeer wordt er over een tweetal kilometer omgeleid via een smalle noodweg. Dit kan uiteraard belangrijke vertragingen veroorzaken en men moet dan ook rekening houden met variërende en mogelijk lange transittijden.

    De oude weg (carretera vieja) Caracas-La Guaira is een alternatief, maar ook smal waardoor men ook rekening moet houden met vrij lange transittijden. Langs die weg, die bekend staat als “no man's land” omwille van het gevaar op overval, moord of ontvoering, zijn er speciale maatregelen genomen om de veiligheid te garanderen van de reizigers.

    De alternatieve weg via Galipán, over de berg Avila, blijft een optie, alleen overdag en beperkt tot 4x4-wagens.

    ————

    Nu heb ik de volgende vragen.

    n.a.v. 1

    Als je dit zo leest is het echt DOM naar venezuela te gaan! het is supergevaarlijk en er staat niet voor niks “ Reizen naar of verblijven in Venezuela kunnen overwogen worden mits in acht name van grote voorzichtigheid.”

    Als je onopvallende kleding aanmoet, je onopvallend moet gedragen, niet meer na het donker buiten mag/kan komen, dan heb je geen leuke reis neem ik aan!

    als je niet eens gerust een taxi in kan stappen? maar het openbaar vervoer ook al afgeraden wordt, je niet met een camera mag rondlopen etc. , dan moet je alleen maar constant op je hoede zijn!

    is het écht zo erg???

    n.a.v. 2

    Leeft de copa america erg in Venezuela?in hoeveel steden wordt deze gehouden? Er zullen uit heel zuid amerika natuurlijk supporters naar venezuela komen, dus qua toeristen 10 x zo druk? en het trekt natuurlijk ook criminelen aan. Waar geld is…. Verder. krijgen we het echte venezuela wel te zien als we tijdens deze periode reizen?we reizen namelijk van 29 juni t/m 20 juli. precies de voetbaltijd dus. of zijn er téveel andere zuid-amerikanen, toeristen dus, supporters door heel ‘t land, dat ’t gewoon niet meer leuk reizen is?

    n.a.v. 3

    is het zo erg met de vertragingen? zijn de alternatieve wegen echt zo gevaarlijk?

    hoop op (snel) antwoord!want weet 't momenteel echt niet meer!

    groetjes jessica

  • Holandecito

    Hoi jessica,

    Wij zijn momenteel bij familie hier in de hoofdstad Caracas.

    Rond de grote steden is het hier altijd druk en chaos.

    Er zijn mijns inziens voldoende veiligheidsmaatregelen genomen door de overheid wat de Copa America betreft.

    Zelfs de nieuwe brug tussen het vliegveld en Caracas zal open zijn.

    De Copa America zal men houden in: Maturin, Caracas, Puerto Ordaz, San Cristobal, Merida y Maracaybo.

    Wat veiligheid betreft, ga af op je eigen gevoel.

    Laat je niet gek maken door alle negatieve berichten op internet.

    Prettig en veilig verblijf in het gastvrije en vooral zeer mooie Venezuela.

    Los Holandecitos.

  • dirk

    ik had ergens gelezen dat je nog niet zeker was of je naar Venezuela zou gaan en wat tips vroeg over andere landen. wat ik je dan ook kan aanraden als je drie weken hebt, is Costa Rica. veel te zien in een kleiner land, veel rugzaktoeristen en goede busverbindingen en toch ook een stuk veiliger. ik vond het persoonlijker mooier en ik heb er betere herinneringen aan.