Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

belangrijke (heel verschillende) vragen voor ik ga!

  • jessica

    ben ik weer.

    30 juli ga ik 3 weken of misschien (hoop t!nog regelen op het werk!) naar venezuela!

    heb nog steeds wat vragen!

    1. wel of geen malariapillen slikken?

    2. het lijkt me super om bv een excursie te doen langs indianendorpjes.

    en dan bv daar een paar dagen mee te leven/kijken/daar te overnachten. heb gelezen dat dat in venezuela wel kan, maar geen idee waar/via welke organisatie/vanuit waar boeken/hoe duur dit is etc? Denk in de orinoco delta? (heerst daar dan geen malaria?)

    3. als je de volgende plaatsen/gebieden aandoet;

    los llanos

    de kust (Cata, Morrocoy en Choroni - wat mooiste/leukste??)

    Mochima/ciudad de bolivar/canaima

    hoe passen merida en gran sabana hier dan tussen? wat is een praktische volgorde?kan echt geen logisch, handig, kaartje vinden van venezuela waarop ik juist kan inschatten hoelang het van plaats naar plaats is. of een tabel ofzo, met kilomaters afsanden tussen de verschillende toeristische trekpleisters.

    misschien nog met ergens een leuke tussenstop om niet té lang te hoeven reizen?

    nog andere aanraders waren:

    Chichiriviche.

    Coro.

    de parawatervallen.

    vanaf waar is dat goed te bezoeken/bereizen?

    4. ik hoorde dat de angel falls 3 daagse tour een echte aanrader is! wat ik niet snap is wat je dan 3 dagen lang gaat doen? kun je niet dat in 1 dag doen? ik heb gelezen dat dat dan 300 euro kost zo'n 3 daagse tour. het is wel echt het gaafste van de hele reis lees ik vaak, maar dit vind ik echt té duur. zou t geld best willen uitgeven, maar kan niet als je het niet hebt!

    5. ik heb een budget van 1000 euro voor die 3 weken/3,5 week. is dat voldoende?

    we willen wel low budget reizen, dus echt goedkope hostels enzo.

    6. nachtbussen besparen een hoop geld voor overnachtingen, en we verspillen dan verder geen dagen. dus wil graag met nachtbussen reizen. op waarbenjij.nu. lees ik van een aantal mensen dat ze dit veel doen (aanrader: warme kleding omdat het superkoud is in de bussen schijnt!), maar hier heb ik gelezen dat je dat echt moet vermijden. overdag alleen moet reizen! maar dat is wel echt zonde van alle dagen die daaraan opgaan.

    rrijden er geen nachttreinen? zijn de afstanden niet met de trein te doen? dat deed ik in azie altijd. super daar. veel sneller en relaxter (je hebt gewoon een bedje!) als bussen!

    7. het is belangrijk altijd een kopie van je paspoort bij te hebben las ik, klopt dat?en verder dus niet teveel cash. camera's kun je niet verbergen, en wil toch wel wat mooie foto's!dat zal dan toch moeten!

    hopelijk wordt ik weer veel wijzer van jullie antwoorden!bedankt voor alles tot nu toe!

    groetjes jessica

  • herman

    in de orinoco delta kan je bij ons in de posda La Montana overnachten. prijs per nacht euro 30,00. een trip over de orinoco kunnen wij ook voor je organiseren.

    in geval van interesse kan je ons bereiken op 0058-287-4142760.

    of mob. 0058-414-5407874. momenteel hebben wij nog geen internet dus ook nog geen website. we hebben wel een weblogh ttp://. piacoa.spaces.live.com/

  • Lieven Vanhoutte

    Dag Herman

    Ik plan een trip naar venezuela en vertrek volgende week. een tijdje op jouw pssada lijkt me wat alleen hoe kom ik daar met welke bus van isla margerita ?

    maar naar mijn thuisadres

    lieven.vanhoutte@pandora.beherman schreef:

    >

    > in de orinoco delta kan je bij ons in de posda La Montana

    > overnachten. prijs per nacht euro 30,00. een trip over de

    > orinoco kunnen wij ook voor je organiseren.

    > in geval van interesse kan je ons bereiken op 0058-287-4142760.

    > of mob. 0058-414-5407874. momenteel hebben wij nog geen

    > internet dus ook nog geen website. we hebben wel een weblogh

    > ttp://. piacoa.spaces.live.com/

  • Helen

    hallo Jessica!

    Gaaf dat je naar Venezuela gaat! Ik ga zelf de hele maand november en december (behalve kerst, dat vier ik bij m'n vader op Aruba). Hopelijk kan ik je 'n beetje helpen met je vragen:

    1. wel/geen malariapillen: afhankelijk van welke gebieden je aandoet. Blijf je aan de kust en in het Andesgebergte is het niet echt noodzakelijk (heb ik de eerste keer ook niet gedaan). Ga je naar de Orinoco Delta, de Gran Sabana en de Amazonas, zou ik het toch echt wel doen.. Je bent niet 1-2-3 in een goed ziekenhuis op zulke afgelegen plaatsen. Malaria komt in vergelijking met andere tropische landen misschien niet super veel voor in Venezuela, maar 25% van de malariasoorten in dit land is Malaria Tropica, de meest ernstige soort waar Europeanen binnen enkele dagen aan kunnen overlijden. Je hoort vaak verhalen dat mensen goed ziek worden van de medicijnen en vinden het achteraf dan niet opwegen tegen het relatief kleine risico dat ze liepen om malaria te krijgen. Volgens mij hoef je voor Venezuela niet de heel zware medicijnen zoals Malarone te gebruiken (meer voor Afrika enzo) dus dan zul je ook niet zo snel ziek worden denk ik… In ieder geval, doe zelf wat jou het verstandigst lijkt, ikzelf bezuinig principieel niet op gezondheid.

    2. de Orinico Delta (= Delta Amacuro) is inderdaad een ideale plek om een 2 of meerdaagse tour langs indianendorpjes te doen en daar te overnachten e.d. Bij Puerto Ayacucho kan dit ook maar dat zou ik niet doen ivm met de aanwezigheid van Colombiaanse guerillas (en ik zou in zn geheel niet te vaak te dicht bij de Colombiaanse grens komen). Tours moet je altijd ter plekke boeken. De mensen van die tourorganisaties weten je vaak zelf al meteen te vinden (je valt er toch wel op als Europese toerist ;P) en anders zijn ze zelf niet moeilijk te vinden. Doe altijd zo veel mogelijk touroperator-kantoortjes aan, vergelijk de prijzen en wat ze bieden. Probeer ook zoveel mogelijk andere “gringo's” te vinden, want met hoe meer toeristen je aankomt, hoe goedkoper het wordt. Zeker als je zelf de laatste bent die de groep compleet maakt (vaak gaan ze in groepjes van +/- 5). Prijzen verschillen nogal tussen de verschillende tour-mogelijkheden. 3 dagen Los Llanos is zo'n 150 dollar, Angels' Falls het dubbele, Orinoco delta zo'n 200 dacht ik. Zoek het allemaal tussen de 150 en 300 dollar zou ik zeggen :)

    3. Ik heb mezelf ook al het hoofd gebroken over een goede route… Zelf ga ik Coro, Merida + omgeving, Relampago del Catatumbo bij het meer van Maracaibo, Los LLanos, Ciudad Bolivar (voor Canaima), de Gran Sabana (6 daagse tocht naar Roraima) en de kust doen (=Parque Nacional Mochima en Henri Pittier, als er tijd over is ook Morrocoy). Ongeveer de plekken die jij ook noemde dus. Ik denk niet dat je op een heel logische manier een rondje kunt reizen in venezuela omdat bijna alle industrie en de mensen geconcentreerd zijn aan de kust en in de Andes. Zo is er naar mijn weten geen directe goede verbinding tussen Merida en Ciudad Bolivar, behalve met het vliegtuig. Als student ligt dit echter buiten het budget dus gaan we lekker met nachtbussen via Valencia ofzo. Het zal dus een beetje een kriskras-reis worden en daar zul jij wellicht ook rekening mee moeten houden. Als je bovengenoemde plaatsten echt allemaal wilt gaan doen, zou ik idd proberen meer vrij te krijgen van je werk, anders moet je alles heel snel afreizen, Venezuela is 26x NL. Ik neem er zelf 7 weken voor (en 2 wk Aruba).

    4. Het Canaima park is idd ontzettend duur… Er zijn mogelijkheden er 1 dag naartoe te gaan maar nogmaals, regel dat soort dingen allemaal terplekke in Ciudad Bolivar, waar je over de prijs kunt onderhandelen. Het programma verschilt heel lichtjes tussen de verschillende touroperators. Verschil zit 'm vooral in de luxe van het verblijf. Ze doen allemaal wel per boot de 5 watervallen van de Canaima Lagoon aan, Angels Falls (op het eind een wandeling ernaartoe) en evt. een indianendorp. 3 dagen lijkt daar best lang voor, maar als iedereen zegt dat het een paradijs op aarde is wil ik daar best 3 dagen zitten :P O ja! Een aantal touroperators overnachten onder de Angel's Falls! (1 nacht). Dat lijkt me echt mega gaaf! vooral ook omdat je dan de zonsopkomst kan zien en de waterval dan op zijn mooist is, later op de dag is ie vaak gehuld in grote wolkenvelden… Om deze reden zou ik ook geen vlucht om/over de waterval boeken, aangezien er een redelijke kans is dat je door de wolken niets ziet… En er per kano naartoe gaan heeft ook zo z'n charme ;)

    5. Ik denk dat die 1000 euro wel moet lukken als je low budget reist en vooral wanneer je je euro's kunt wisselen in winkels enzo. Op de zwarte markt krijg je er veel meer geld voor dan via de bank. Maar goed, het heeft natuurlijk wel de bekende risico's… Het enige dat écht goed in je budget gaat knagen zijn de tours. Venezuela is wel aanzienlijk duurder dan Azië, maar daar had je je wellicht al op voorbereid.

    6. Venezuela heeft geen treinen. De nachtbussen zijn luxe en relatief veilig. Zorg inderdaad voor héél warme kleding want toen ik er voor het eerst inzat bestierf ik het zowat. Ben een enorme koukleum en wil zoiets nooit meer meemaken! Nu heb ik een dikke trui, maillot en fleece deken in de aanslag!

    7. In Venezuela geldt legitimatieplicht. Je kunt een Europese ID kaart meenemen en je paspoort in een kluis achterlaten. Of een kopie voldoende is durf ik niet te zeggen.. Ik moet nog even zien wat ik doe, ik durf m'n paspoort eigenlijk niet goed ergens achter te laten. Heb me ook een tijdje druk gemaakt over m'n camera. Ik neem hem (uiteraard) toch mee want ik ben dol op fotograferen en als ik van deze reis geen foto's heb krijg ik de rest van mn leven spijt! De jongen met wie ik ga heeft een heel kleine digi-camera die super snel opstart en foto's klikt. Hij stopt ‘m in een sigarettenpakje zodat ie ongezien foto’s kan maken als hij denkt dat er op zn camera geaasd zou worden, hihi.

    poeh dit bericht is wel enorm lang geworden.. ik hoop dat je ‘m nog leest voordat je weg gaat zodat ik ’m niet voor niets getypt heb hihi. Nou héél veel plezier en ik hoor graag van je bevindingen!

    groetjes

    Helen

  • Helen

    oh neeeee…. in dit bericht van jessica staat 30 juli maar in een andere dat ze 30 juni vertrekt :S goed, nou ja hopelijk hebben andere mensen nog wat aan mn bericht XD