Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Euro vs. Bolivar

  • Helen

    he allemaal,

    Goed nieuws voor mij en andere Europeanen: de euro is rijzende! :D Volgens de officiële koers krijg ik nu 3000 VEB voor 1 euro, tegenover 2100 VEB voor 1 dollar. De keuze lijkt me snel gemaakt, met euro's naar Venezuela! Ik geloof dat euro's tegenwoordig ook steeds gemakkelijk zijn in te wisselen?

    Nu vroeg ik me af wat de koers op de zwarte markt voor 1 euro is… iemand?

    Verder ben ik nog steeds in dubio hoe ik m'n geld moet verdelen. Ik ga een rondreis van 7 weken maken waarvan 2 weken georganiseerd (los llanos, Canaima en Gran Sabana). Dat kost allemaal nogal wat dus jullie begrijpen dat ik met een aardige som geld kom aanzetten. Het liefst neem ik zoveel mogelijk euro's cash mee om zwart te wisselen, en wat ik aan het einde van m'n reis te kort kom pin ik wel. Heeft iemand een goed idee waar ik m'n “kostbare” bolivars of nog niet omgewisselde euro's veilig kan bewaren tot ik ze nodig heb? Ik voel er niet zo veel voor om met 1500 euro op zak te gaan backpacken. Zijn er speciale heel veilige kluisjes, bij banken ofzo? HELP!

  • Alpha

    Hoi Helen,

    Heb je vraagjes gelezen. Moet je even corrigeren over de euro.

    De euro is 2850 de dollar is 2150. Op de zwarte markt de euro ongeveer 4600 en de dollar 4000. Natuurlijk zijn er betere prijzen te krijgen,maar ook slechtere.

    Het is inderdaad niet verstandig om met veel geld rond te lopen.

    Maar lieverd een dingetje wil ik weten, is die 1500 euro voor 7 weken?

    Ik neem aan dat twee weken verzorgd zijn met eten en drinken en blijft er dan 1500 euro over voor 5 weken! Anders denk ik dat je budget iets aan de korte kant is.

    Maar ok wie ben ik om te zeggen dat het niet aan de ruime kant is. Gelukkig is de bolivar tegenover de euro zo dat je bijna je reisgeld “verhoogd” met “1000” euro.

    Ik denk dat er weinig opzit om dit geld dus mee te nemen. Natuurlijk zijn er kluisjes te huur in bijna iedere posada waar je overnacht. Pinnen is mogelijk maar dan ben je wel een stuk duurder uit en dus een dief van je eigen portemonnee en je moet heel goed oppassen met pinnen. Hetzelfde geld ook voor het wisselen op “straat” natuurlijk.

    Ik zou zeggen verdeel het geld in je broekzakken bijvoorbeeld en neem niet meer mee dan wat je denkt te gebruiken. De rest in het kluisje bij de posada.

    Bij de banken weet ik niet of je dit in een kluisje kan doen. Maar is ook niet aan te raden als dit mogelijk zou zijn.

    Zou leuk zijn als je een reisverslag (hoeft niet zo lang te zijn) bij terugkomst hier op dit prikbord neerzet.

    Als je nog vragen hebt plaats ze er zijn veel deskundigen op dit bord die je van advies kunnen voorzien.

    kijk even hier op deze pagina: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2876&i=2791&t=2791

    onderop bij onderwerpen staan wat tips.

    Groet

    Alpha

  • jan

    Als je nagaat dat ik afgelopen september max 3000 Bol kreeg op elke Euro! Nu al 4600, uiteraard via het zwarte cicuit.

    Eigenlijk verwacht ik dat het naar de 5000 gaat:-)

  • Alpha

    Hoi Jan

    Dat wordt in sommige gevallen ook al gegeven de prijs van 5000. Maar dit is nog niet de “gewone” prijs. Deze schommelt nu rond de 4600 en wat hoger.

    Heb al iemand hier gehad die wilde van mij de euro hebben voor 5100. Uitzonderlijk natuurlijk. Ik had ze niet, dus kon ik dit niet doen. En ergens vertrouwde ik het ook niet zo.

    Maar voor de toerist met Euro's wordt Venezuela steeds goedkoper.

    Groet

    Alpha

  • jan

    Dag Alpha,

    Vorig jaar kreeg ik minder voor de Euro op het vasteland. In Im kreeg ik beduidend meer voor mijn Euro. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in het eerste geval gewisseld heb in een hotel het ongetwijfeld meer uitmaakt dan via andere kanalen.

    Roy weet ongetwijfeld een goed adres?

    Gr jan

  • Alpha

    Hoi Jan,

    Er is ook meer handel op Isla dan hier met buitenlandse valuta. Als ik Venezolaan ben en ik wil Dollars of Euro's ga ik ook naar Isla. Dan is het 100% zeker dat ik buitenlands geld heb in een dag. Hier moet je het hebben van kennissen, vrienden die iemand weten.

    En op Isla leven ze van het “zwart” wisselen. Hier zal dat ook wel wezen, maar veel en veel minder.

    Groet

    Alpha

  • Karen

    Hoi Helen,

    afgelopen maand vier weken in venezuela geweest…GEWELDIG was het!!

    Mijn ervaringen met geld:

    ik was me er eigenlijk niet van bewust dat het ook handig zou zijn Euro's mee te nemen, dus ik had Dollars mee. Ik heb zwart gewisseld in Merida, Ciudad Bolivar, Ciudad Guayana en Barquisimeto. Ik weet natuurlijk niet de goede plekken om te wisselen, dus ik ben meestal een winkel met wat duurdere spullen binnengestapt. Helaas heb ik voor een dollar nooit 4000 gekregen. Meestal was het 3400 of 3600, wellicht had ik wat beter kunnen onderhandelen, maar dit heeft me al veel geld gescheeld.

    Ik vond het niet fijn om met veel geld op stap te gaan, dus had 350 contant meegenomen. Zeker aan de weinige kant als je weet hoeveel je ermee bespaard.

    Wij zijn een paar dagen naar Aruba geweest (jeetje wat dichtbij!!), en heb daar meteen 400 dollars erbij gepind.

    Ik heb de contanten steeds verdeeld over mijn schoenen (in plastic mapje onder schoenzolen, maar dan moet je natuurlijk wel die schoenen aan als je op doorreis bent) en bij beenportemonaie, bij mijn paspoort.

    Om te pinnen, zowel met visacard als met gewone pinpas, ben ik alleen bij Banco Mercantil geslaagd. Als je cijfers van de cedula vragen gewoon twee nullen invoeren.

    Voor de rest moet ik nog even noemen dat ik het een geweldig mooi en divers land vind qua natuur en landschap, ik heb veel prettige ervaringen met Venezolanen en heb me eigenlijk (ondanks alle ontmoedigende berichtgeving) nauwelijks onveilig gevoeld. (alleen als je Caracas net binnenkomt bij busstation Banderas is wat overweldigens…),

    veel plezier alvast!!

    saludos Karen

  • jan

    Hola Karen,

    Goed om te horen (had er over heen gekeken) dat je het prima naar de zin hebt gehad:-)

    Gr jan

  • patrik

    begin juni: tussen 4000 en 4300 bolivares, echt waar.

  • bibi77

    Ik ben net terug van venezuela, bijna in alle steden en dergelijke kan je euro's wisselen, probeer via beetje betrouwbare mensen op straat, luchthaven te wisselen! We krijgen vrij vlot 3500 en zelfs verschillende keren 4000 bolivar voor een euro!

    gr