Je hebt inderdaad vaak dat er mensen zijn die geven je gewoon 5.000 bs tip, je kunt het zien als 1 euro of 2 dollar.

Met 5.000 bs kun je hier best wat leuks doen, maar ik heb er ook vaak die geven gewoon “careless” 50.000 Bs. Meestal buitenlandse residenten of toeristen die nog in euro's denken, en inderdaad als je dat een paar keer hebt dan is het erg leuk zoiets.

Natuurlijk moet je niet overdrijven met de fooien, maar van de andere kant,als je echt het gevoel hebt dat die persoon echt z'n best voor je heeft gedaan en moeite voor je heeft gedaan (oprecht) nouja al zou je ‘m 50.000 geven, als dat voor jou maar 10 euro’s zijn en het doet geen pijn in je beurs, reken maar dat die persoon het nooit meer vergeet want gevoelsmatig kun je het vergelijken met 50 of 100 euro naar Nederlandse standaard.

Vaak is het wel handig in hotels ofzo om dat ook aan t begin al te doen als mensen iets goeds doen voor je want dan heb je er zelf ook profijt van natuurlijk.

Veel mensen moeten het toch hebben van de tips of dat soort verdiensten. Ik zit dan zelf ook een beetje in een zeg maar normale situatie met Venezolaanse collega's en we verdienen meer aan fooien en commissies dan aan loon, want van een loon betaal je vaste lasten, maar van de tips geniet je pas echt.

Ik zou vroeger ook gezegd hebben geef iemand niet meer dan 5.000 bs

Maar aangezien de zwarte koers zo enorm gestegen is kun je makkelijker eens 20 geven “doe eens gek” het komt hoe dan ook niet verkeerd terecht.