Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

spaans leren

  • Tiana

    Hola!

    Heeft er iemand ervaring met spaans leren in Venezuela? Ik wil er volgend jaar weer naartoe, maar mijn spaans is niet meer wat het geweest is (en het was al niet veel…), dus daar wil ik weer wat aan gaan doen. Ik zat te denken aan Merida, voornamelijk door het klimaat, heb geen zin om puffend en zwetend te proberen wat spaans in mijn hoofd te stampen. Maar een andere plaats kan in principe ook. Ik zit ook nog te denken aan Colombia…

    Iemand een tip (en telefoonnummer / e-mail / website)?

    groetjes, Tiana

  • Tiana

    ik heb een school gevonden in Puerto la Cruz. Kan iemand me vertellen of dit een lleuke plaats is om twee weken te verblijven (waarin ik uiteraard wel wat van de omgeving kan verkennen)? Het klinkt mij goed in de oren met Mochima naastde deur. Is het makkelijk om alleen 's middags naar een eiland te gaan? En is het in juli uit te houden daar (qua temperatuur)?

    Ik hoop dat iemand me iets meer kan evrtellen!

    groetjes, tiana

  • Peter H.

    Puerto la Cruz is best een leuke plaats, niet zo toeristisch als de plaatsen op het Isla Margarita. Je ziet meer het echte Venezolaanse leven. Het is niet een echt kleine plaats, maar met een oud centrum, maar ook nieuwe moderne shopping malls daarbuiten. Je ziet er de oude volkswijken, maar ook moderne en luxe woonwijken voor de rijken, waar je niet zomaar in mag. De markt in de avond op de boulevard is ook leuk.

  • Tiana

    Bedankt!

    Klinkt behoorlijk goed! :-)

  • antonio

    Puerto La Cruz is niet erg veilig, integendeel. Op Margarita is het een stuk beter. Kijk eens bij http://cela-ve.com/espanol/

  • Peter H.

    Ik heb meer berovingen meegemaakt op Isla Margerita dan in Puerto La Cruz. Ten eerste omdat op het Isla Margariata meer westerse toeristen komen dan in Puerto. Ik heb al verteld dat de moderne, luxe wijken niet zomaar binnen gekomen mogen worden. Overal zijn roadblocks met politie. En de luxe hotels liggen daar ook. Ga je op eigen houtje de binnenstad binnen , dan loop je hetzelfde risico als elders in Venezuela. Het is best veilig, als je je verstand erbij houdt en geen onvoorzichtige dingen doet. Ik ga na 2 uur ´s nachts ook niet de binnenstad van Amsterdam en zeker niet het rode licht district binnen.

  • Alpha

    Hoi Peter,

    Je kan Isla echt niet vergelijken met Puerto la Cruz. Antonio heeft echt wel gelijk.

    En ik kan je aanbevelen om 02.00 uur lekker door de binnenstad van Amsterdam te wandelen dan overdag in Puerto la Cruz.

    Isla is een oase van veiligheid vergeleken bij het vaste land.

    Het moordcijfer ligt op ongeveer 40 moorden per dag op het vaste land, voornamelijk in de barrios.

    Waarom denk je dat er zoveel van die “checkpoint Charlies” zijn, niet omdat het zo veilig is. Dus waar denk je dat die crimineel het van moet hebben? Juist, van de wandelaar.

    Ik heb zoveel voorbeelden van criminaliteit hier bij mij in de buurt (nette buurt), daar gaan je haren recht van overeind staan. En als je dan de verhalen neemt van mijn chauffeur over Puerto la Cruz, Caracas, Valencia, dan durf je geen stap meer buiten te zetten. En we hebben ook gereden op Porlamar, dat is het meest veilige wat je maar kan indenken van Venezuela.

    Ik wil niemand afschrikken die dit leest, daarom vertel ik ook niet alles op dit bord.

    Maar kan dagelijks iets vermelden over wat alleen al onze familie meemaakt.

    We hebben gemiddeld per week een poging tot inbraak, geregeld liggen we op de grond bij de bank omdat ze binnenkomen vallen. Achtervolgd worden door auto's, beroving voor de deur met pistool op voorhoofd, ja auto weg natuurlijk.

    Waarom denk je dat er zo vaak door rood gereden wordt, omdat de kans bij stilstaan voor het stoplicht 50% is dat je je auto kwijt bent. Zelfs bij het tanken is het hier een gevaar. De ramen zijn meestal dicht van de auto en dat is niet alleen voor de airco, maar als je overdag moet stoppen bij een stoplicht kunnen ze niet zien hoeveel mensen erin de auto zitten!

    En als je denkt dat je veilig op een club kan zijn met zo'n checkpunt “Charlie” heb je het ook verkeerd. Nu in twee maanden twee keer een gewapende overval geweest met schietpartij. Een mannetje of tien dringen dan gewoon naar binnen.Ik kan nog wel een paar A4tjes vol schrijven over de criminaliteit. Maar dit schrikt alleen maar af en dat verdient Venezuela niet. Je kan mits je je goed houd aan de onbeschreven regels hier best lekker op vakantie gaan. Gelukkig hoor ik van de meeste toeristen op het bord dat het allemaal wel meevalt. Maar ze luisteren wel eerst en passen dan toch “misschien onbewust” hun gedrag aan.

    Het klinkt nu zo erg negatief wat ik schrijf. Maar toch zou ik niet weg willen, er zijn ook leuke dingen. Maar de criminaliteit is wel heel erg gestegen de laatste paar jaren.

    Groet

    Alpha

  • Peter H.

    Als het zo erg is, waarom blijf je daar dan? En waar zit je zelf precies, want dat vertel je niet. En weet je hoeveel moorden er per week in Nederland worden gepleegd? Ik denk dat je al lang weg bent uit Nederland. Overigens heb ik ook nog een tijd op Curacao gezeten en daar hoorde je dat soort verhalen ook altijd. Maar het waren altijd verhalen. Niet dat ze niet gebeurden, maar ik heb me er nooit echt onveilig gevoeld. Alles hangt van je gedrag af.

  • Alpha

    Hoi Peter,

    Het is dat mijn vrouw niet kan wennen aan Nederland. Dus zit ik hier in Valencia, Venezuela. Moet ook zeggen dat als je hier lang zit je een neus krijgt voor bepaalde dingen. Op zich is het hier een geweldig land, met uitermate vriendelijke mensen.

    Nederland is voor mij geen alternatief meer. Er wordt te veel thee gedronken in dat land en dan met name in Amsterdam. Ik ben een geboren Amsterdammer.

    Over de cijfers met moorden, we hebben ze hier ook en er wordt wel eens wat gezegd op dit bord over de veiligheid. Heb op het moederbord laatst nog een artikel gezet naar aanleiding van de vele zomer moorden in Nederland. http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2876&i=4331&t=4331

    En je hebt helemaal gelijk dat je veiligheid in grote mate afhangt met je gedrag.

    Als je gewoon alles in acht neemt en geen rare avonturen aangaat dan heb je een leuke tijd hier.

    groet

    Alpha