Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vragen mbt rondreis!

  • Remco

    Beste lezers,

    Om meteen maar te bekennen: heb nog niet het hele forum afgestruind maar toch alvast onderstaande vragen….. Ik ga in oktober met 3 vrienden rondtrekken door Venezuela. Echter, wegens gebrek aan tijd moeten we wat keuzes maken qua route. Wat mij in andere landen goed bevallen is is om écht door het land te trekken op de niet-toeristische routes.

    Mijn vragen:

    1. Hoe leuk is Merida (omgeving) ten opzichte van de oostkant van Venezuela. Dus in hoeverre een must-see? Of is het een Andes-plaats a la Mendoza (Argentinie).

    2. Hoe leuk is de route tussen Merida en Bolivar? Is dat 100-en kilomeres lang droog pampa-landschap of kom je ook daar het (onverwachte) avontuur tegen?

    3. Een goed alternatief is wellicht via de noordkust richting Barcelona te rijden en dan richting Ciudad de Bolivar. Leuke route?

    4. In hoeverre verschilt de kustroute oost en west? Niet dat we elke avond lallend aan het bier willen maar een exotisch feestje willen we wel meepakken. Liefst niet in een Ver-amerikaanse stad a la Acapulco maar meer met locals en door door locals.

    Zou mooi zijn als iemand mij en de kameraden mooie adviezen kan geven? We zijn al redelijk voorbereid maar missen nog wat input van mensen die er geweest zijn of (beter nog) wonen….

    Thnx again!

    Remco

  • herman

    gaat je rondreizen per bus of per auto

  • Sander

    Per huurauto

  • Alpha

    Hoi Remco,

    Zie dat jullie besloten hebben om met een huurauto (dacht SUV eerder een bericht van Sander) door Venezuela rond te toeren. Of is het een andere Sander?

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2911&i=362&t=362

    Oke neem aan dat jullie weten wat het betekend om in Zuid-Amerika rond te trekken. Geheid worden jullie minimaal 1 keer aangehouden door de Guardia Nacional. Dus wees daar op voorbereid en zorg dat alles in orde is. En laat degene die het best Spaans beheerst het woord voeren en blijf uiterst correct.

    Ik zit zelf ook wel vaak op de weg en de regel is dat er geen regel is. Maar wind je niet op en geef ze voorrang. Het verkeer is als je het niet gewend bent een hel! En ik kan je verzekeren, (heb een transportbedrijfje) dat de meeste professionele rijders een wapen bij zich dragen. En het lullige is dat ze die nog gebruiken ook.

    Probeer zoveel mogelijk overdag te rijden, vermijd de uren na 24.00 uur tot 05.00.

    Jawel het is dan stil op de weg en je kan flink opschieten, maar het is levensgevaarlijk. Ik wil jullie niet bang maken, want ik denk dat je best wel kan toeren door het land, maar er zijn wel andere regels. Als ze onze truck ‘s nachts al proberen klem te rijden is een personen auto helemaal geen probleem. Praat nu voornamelijk op de rondwegen van steden en van tankstations. In het binnenland zal je weinig problemen hebben. Ik zeg altijd de drie G’s, Grote steden, Grote barrios, Grote criminaliteit.

    Vraag 1. Ik ken het plaatsje “Mendoza” in Argentinië alleen van de atlas. Maar Merida is echt wel de moeite waard. Kan wel zeggen een must, maar kan niet een vergelijking opgeven! Het is uitgeroepen tot "ECO stad van Zuid-Amerika!

    Vraag 2. Wil je opschieten dan zal je de snelweg moeten nemen. En ga je door het binnenland dan kom je waarschijnlijk geen droog Pampa landschap tegen. Het is hier nogal verrekte groen, met uitzondering Paraguana, dat is bijna alleen maar woestijn en loslopende Ezels, heb al eens kennisgemaakt met zo'n overstekende Ezel.

    vraag 3. Is een leuke route. Vooral als je meer en meer Ciudad Bolivar nadert. En daar kan je leuk rondtoeren.

    vraag 4. Je zal buiten Isla Margarita nergens iets kunnen vinden wat ver-amerikaanst is en ook Porlamar kan je niet vergelijken met Acapulco. Tja de locals, kan heel gezellig uitpakken, maar wees voorzichtig. Het beste is denk ik gewoon een leuke tent opzoeken. De meeste feestjes en dat zijn er nogal wat in dit land van feestgangers, zijn meestal besloten feestjes. Dit i.v.m. de criminaliteit. Maar in een redelijke stad zijn leuke gelegenheden te vinden en misschien rol je dan zo maar in een feestje met je nieuw gemaakte vrienden.

    Maar nogmaals ga niet de Barrios in, dit is in 99% een verrekte verkeerde keus.

    Jij bent rijk en zij zijn arm en je wordt wakker in je onderbroek en alles is weg en dan heb je nog mazzel.

    Op dit bord staan meerdere routes beschreven, kijk daar even en er zullen nog wel wat reacties komen denk ik.

    groet

    Alpha

  • Remco

    Hoi Alpha!

    Dank je voor je uitvoerige antwoord. Stel dat zeer op prijs! Sander is inderdaad één van de kameraden die meegaat.

    Ik neem je waarschuwing voor de drie G's zeker ter harte. Wat voor een auto we gaan rijden/huren, nog geen idee. Wel is het zo dat we qua Caracas alleen de stad uit -en inrijden maar het halen en terugbrengen en verder niet al te lang in die regio zullen rondtouren. Kortom al vrij snel buiten de stad zijn. Uiteraard normaal gesproken niet s'nachts op pad. We zijn niet op vakantie om alleen maar door te rossen qua kilometers maar vooral om het land te “proeven”. Daarnaast zijn we alle 4 niet al te naief en beheersen het spaans op allezins redelijk niveau. De controles gewoon doorstaan verder.. corruptie heb je overal, met normaal gedrag gewoon hopen dat dat verder niet al te lastig wordt.

    Voor de rest is alles verzekerd dus mocht er overvallen worden dan is de veiligheid van onszelf toch wel het grootste issue. Geloof niet dat wij het grootste target zijn wat uit het vliegtuig stapt maar je weet het nooit.

    1. Ok, Merida wordt dus alom geprezen. Gezien ons korte tijd even bezien of dat een logische bestemming wordt of dat wij ons gaan richten op midden en oosten van het land. Mendoza is in de wijnstreek aan de Andes. Dus plaats met ontzettend veel groen ook (wrslk ook wel in de top-10 ECO-steden ;) ) en met de Andes als horizon. Schitterend ook.

    2. Overstekende dieren ken ik van Mexico.. en dat was wel in het donker trouwens. Is daar ook niet echt handig gezien wegendek en loslopend vee. Nog even los van de bewapende 4-wheeldrives links en rechts…

    Bedoelde de vraag niet zo zeer qua opschieten maar meer: is het een route die überhaupt te doen is door 4 kaaskoppen of moet je meer denken aan de A28 richting Groningen? (redelijk begaanbaar maar geen zier te beleven)?

    3. Vermoeden hadden we al. Benieuwd ook naar de kustlijn. Bijvoorbeeld in Mexico zit daar nog wel erg verschil in. Op het eerste gezicht lijkt me qua kust de west-kant leuker toeven maar dat zeg ik als 100% leek… zal de routes op dit bord allemaal lezen en inspiratie opdoen.

    4. Ok, goed te horen!

    Waar zit je zelf? (Staat vast ook ergens hier op het bord)

  • Alpha

    Hoi Remco,

    Goed te horen dat jullie allemaal Spaans babbelen. Dat maakt het allemaal wel makkelijker om rond te trekken in Venezuela.

    En ik merk dat jullie nogal wat ervaring hebben en ook al ken ik jullie niet, maar het geeft een goed gevoel.

    De wegen zijn of super goed of super slecht en met slecht bedoel ik dan dat er gaten inzitten waar jullie met z'n vieren in kunnen staan. En je hebt wegen die gewoon gelijk zijn aan wat je in Nederland vind. Het enige verschil is overal de belabberde wegbewijzering. Geen borden dus!! Of je raakt in de war met de afslag. Maar met vragen kom je heel ver onderweg.

    Waarom gaan jullie niet naar “angel falls” Ben er zelf nog nooit geweest, maar wat ik hier soms lees op het bord moet dit geweldig zijn. En ze komen zelfs terug alleen voor dit. Als jullie in Ciudad Bolivar zijn, dan zijn jullie al halverwege. En klein vliegtuigje brengt jullie naar de hoogste vrije waterval in de wereld. Er zijn verschillende trips en nu met de geweldige zwarte marktkoers is het heel goed te doen.

    http://www.panoramio.com/photo/1319538

    http://www.google.com/search?hl=nl&q=angel+falls&btnG=Zoeken&lr=

    Ja dieren genoeg die hier over de weg springen, vooral honden, schapen en koeien en soms halve idioten.

    Er is zoveel te zien hier, dat het heel verstandig is om heel snel achter de PC te kruipen en gewoon dingen opzoeken en dan later kijken wat je wil zien. Er zijn zulke geweldige plekken aan de kust, een bootje huren en langs tropische eilandjes varen. Choroni heeft een jungle tot aan de kust, de weg er naar toe is alsof je in een 8 baan zit. Colonia Tovar een duits stadje tussen Caracas en Valencia.

    Morocoy is denk ik de plek voor het huren van een boot, allemaal kleine eilandjes en het is wel grappig dat je na een uurtje varen ergens aankomt en je kan lekker zwemmen, eten drinken.

    Coro met een heuse zandwoestijn en zandheuvels en het is Tax Free daar.

    Er is zoveel, dat het ondoenlijk is om alles op te noemen. Dus ga eerst met een rotvaart dingen prikken met wat je wil doen en pas daar je reisschema aan vast

    Hier is een verslag van karen lees en pak eruit wat je wil zien en doen.

    http://venezuela-vakantie.prikpagina.nl/read.php?f=2911&i=289&t=289

    groet

    Alpha

  • Herman

    om dieren te zien moet je dwars door de Llanos rijden.

    capibaras, krokodillen, yariboes, en Ibissen in allerlei kleuren en af en toe een koningsgier

  • Remco

    Dank je Alpha (en Herman) weer voor de tips!

    Neem alles mee en ook het verhaal van Karen. We zitten vanavond met iemand die een paar jaar gewoond heeft in Venezuela en proberen zo steeds meer beeld te krijgen van de mogelijkheden. Niet dat we alles willen vasttimmeren maar wel om de leukste dingen te doen en te zien!

    Kom er morgen weer op terug!

    Groet,

    Remco