Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

travelercheques

  • Helen

    hee allemaal,

    omdat ik er toch neit zo veel voor voel omdat een flinke bak geld op zak te lopen vroeg ik me af wat de mogelijkheden zijn mbt travelercheques? Bij welke banken zijn ze inwisselbaar? Zijn die er genoeg te vinden? En het is toch zo dat als je een travelercheque van bijv 500 dollar wilt inwisselen, je er ook cash 500 dollar voor krijgt? (vervolgens wisselen op zwarte markt) Of zouden de banken je geen 500 dollar willen geven ivm het “dollar-hamsteren”?

    groetjes

    Helen

  • Alpha

    Hoi Helen,

    Weet niet of travellercheques echt overal inwisselbaar zijn. vroeger was dit geen probleem. Wat ik je wel kan zeggen is dat je geen dollars krijgt, maar de tegenwaarde in Bolivar en dat voor de koers van 2150. Dat houdt in dat je jezelf enorm te kort doet. Op de zwarte markt krijg je het dubbele en waarschijnlijk nog meer. De Bolivar blijft dalen in waarde.

    Er wordt nu al gesproken dat zelfs 6000 Bs voor een dollar aan het einde van dit jaar geen fictie hoeft te zijn. Eerder waren er berichten van 5000, maar deze zijn al achterhaald. Met grote bedragen is de 5000 namelijk al een feit.

    Het is niet veel wat ik je kan vertellen, maar cash is vele malen voordeliger voor de toerist.

    groet

    Alpha

  • Helen

    he Alpha,

    American express is niet bepaald duidelijk of je in Venezuela nu wel of niet dollars krijgt als je je dollar-travellers cheques inwisselt bij een geschikte bank. Ze zeggen iedere keer weer dat toeslagen en de valuta die je krijgt verschilt per bank in dat land en afhankelijk is van hoe de boel daar geregeld is. Ik voel de bui al hangen…

    Dan maar geen travellers cheques, beetje balen maar goed.

    Waarom klopt die verhouding dollar-euro eigenlijk niet meer? Ik denk dat ik toch maar dollars mee ga nemen.. of van allebei wat.

  • Alpha

    Hoi Helen,

    Even heel duidelijk, je krijgt geen dollars in Venezuela. De cadivi bepaalt hier of je dollars krijgt. En dan pas als je ze aanvraagt als ingezetene!!

    Een voorbeeld waarom je geen dollars krijgt bij de bank met je travellercheques.

    Stel dat een Venezolaan dollars aanvraagt voor het buitenland. Per maand 600, per jaar 6000 en internet dollars 3000. En deze dollars voor de prijs van 2150.

    Hij/zij moet met allerlei rekening aantonen dat het geld is besteed. In jouw geval met de travellercheques! Hij gaat even naar Aruba of Curacao, koopt travellercheques en komt met deze Venezuela weer in. Gaat lekker naar de bank strijkt zijn dollars en verkoopt dat op de zwarte markt. Dat is dan bingo… een hoop winst. ! 1 dollar is ineens twee dollar. Ja ik geef toe deze regering is een beetje gek, maar nog niet kompleet dol.

    Stel dat het mag, dan koop ik een bootje en vaar de hele dag op en neer. Vanuit het vaste land Venezuela in paraguana zie je Aruba al liggen!

    Ik denk dan dat ik in 1 keer de drukste veerpont heb van heel de wereld.

    En ik denk dan dat ik na 1 jaar varen niet meer hoef te werken.

    Dollar koers is ongeveer 4.300 en euro's is momenteel ongeveer 5.200. Het is een richtlijn en dus kan er verschil inzitten.

    Even rekenen dan weet je wat voordeliger is.

    En hoe hoger het bedrag is hoe beter de koers. voor 500 euro ligt het beduidend lager dan voor 2000 euro.

    groet

    Alpha

  • herman

    eurokoers ligt momenteel tussen de bs6000 en bs 6500 per euro op de paralelmarkt.

    alleen is het probleem probeer de persoon te vinden die deze koers wil betalen.

  • Suzette

    Hallo aan de Nederlanders die naar Venezuela komen,

    ik ben inmiddels al een jaar aan het werk als biologe in Venezuela, dus weet even wat meer “in's en out's”.

    De euro wordt voorlopig nog altijd als een sterkere munt gezien dan de dollar en de verwachting is dat deze trend doorzet: oftewel betere koers.

    Of je nu dollars of euros wilt wisselen hangt meer af van de personen die je kent.

    Probeer het absolute minimum te wisselen in de banken en wisselkantoren want je zult relatief heel veel geld verliezen. Je geld is immers het dubbele waard. Wat je in de banken krijgt is een “bevroren” koers die niet de representatief is voor de waarde van je geld.

    Wat je wilt, is contact hebben met reizende Venezolanen die de buitenlandse valuta nodig hebben voor hun zaken en die een bankrekening in het buitenland hebben. Je hoeft dan niet de euro's of dollars cash met je mee te nemen, maar je zult wel Bolivares kunnen krijgen.

    Omdat ik voor mijn werk en projecten ook veel moet reizen, heb ik inmiddels een groepje zakenlui die zeker en betrouwbaar mijn euro's wisselen. Ik heb geen zorgen over het wisselen want alles gaat via de bank en zij betalen mij in cash.

    Mocht je geinteresseerd zijn of meer willen weten, dan ontmoeten we elkaar wanneer je/jullie in Venezuela aankomen. No problem. Ik had graag iemand gehad die het me had uitgelegd toen ik de eerste keer in Venezuela kwam.

    Met vriendelijke groet,

    Suzette Flantua

  • Alpha

    Hoi Suzette,

    De dollars worden momenteel toch liever gezien dan euro's als je een goede koers wil hebben. In verhouding krijg je iets meer voor de dollar.

    Je hebt het zelf ook al over je kennissen kring. Het is gewoon zo dat je een euro makkelijker wisselt in de vaste kring die je opbouwt. Maar…… de man op de straat wisselt liever dollars.

    Het is jammer dat je geen koersen op noemt. Niet dat ik ze hoef te weten, maar dan had ik kunnen zien of je wel tegen de juiste koers wisselt.

    Voor het gemak hier even drie website's met koersen. Dit zijn koersen die gelden voor laten we zeggen “grote” jongens. Als je hier een 500 tot 1000 aftrekt kom je dicht bij de koers die haalbaar is. Ik ga niet zeggen dat je dit ook krijgt. Helaas voor de toerist gaat de dollar en de euro al een dag of tien naar beneden.

    http://www.venamcham.org/

    http://www.dolarpermuta.com/

    http://www.dolarparalelo.blogspot.com/

    Groet

    Alpha