Nu.nl - Laatst gewijzigd: 19 januari 2008 10:42

SCHIPHOL - Ruim 60 procent van de vluchten van ArkeFly op Schiphol was het afgelopen jaar bij aankomst of vertrek vertraagd. Dat is fors meer dan het gemiddelde op de luchthaven, waar gemiddeld 71 procent van de toestellen op tijd vertrok en 81 procent op tijd aankwam.

ANP

Dat stelt EU Claim, dat zich heeft gespecialiseerd in het claimen van geld bij luchtvaartmaatschappijen als er vluchten vertraagd of geannuleerd zijn.

EU Claim noemt de periode van 9 december tot 4 januari het dieptepunt. Volgens het bedrijf waren 60 van de 84 vliegtuigaankomsten vertraagd. Nog eens drie werden geannuleerd. Van de 89 vertrekkende vluchten, vertrokken er 61 te laat.

December

Een woordvoerster van TUI, de moedermaatschappij van ArkeFly, liet zaterdag weten dat december “inderdaad geen goede maand was”.

Het beeld dat EU Claim van de rest van het jaar geeft, herkent ze echter niet. “We hebben over de eerste elf maanden van vorig jaar een punctualiteitscore van 71 procent. Dat zijn toestellen die met maximaal een kwartier vertraging vertrokken of aankwamen.”

Incidenten

“In de maand december is het overmacht geweest”, aldus de woordvoerster. Twee incidenten (op Kreta en de Dominicaanse Republiek) zorgden er voor dat toestellen weken of dagen lang op de grond moesten blijven. “Juist in die vakantieperiode is het dan moeilijk om vervangende vliegtuigen te regelen. En dat heeft weer effect op andere vluchten.”

© ANP