Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vakantie in de maand juli

  • marleen

    Hoi,

    Graag zouden wij juli 08 Venezuela eens verkennen, tot hiertoe hebben we nog alleen maar in Zuid- Oost Azië gereisd, hierbij boeken we enkel een vliegticket en de rest zoeken we ter plaatse uit, in zo Azië kan dit perfect. Nu is mijn vraagje is ook mogelijk in Venezuela zo zonder reisorganisatie. Dus kan je er leuke kamers vinden, niet echt hotels maar meer resort. Kan je de uitstappen ter plaatse boeken. Nog een vraagje, heeft het vaste land ook leuke stranden en is er iemand die ervaring heeft met scubaduiken en mij daar eventueel enige info over kan bezorgen.

    In ieder geval ik ben heel benieuwd hoe Venezuela is en zou er echt graag eens rondreizen maar meer als Backpacker in plaats van georganiseerde tour.

    Groetjes, Marleen

  • Tiana

    Vorig jaar heb ik door venezuela gereisd zonder enige organisatie vooraf. Dat ging prima. Maar alleen de echt bekende touristenplaatsen zijn echt berekend op touristen. Als je ergens anders belandt (zoals wij vaak), kan het nog wel eens zoeken zijn naar een slaapplek (doordat de venezuelanen er zelf ook nog weleens opuit gaan) en op de gevonden slaapplek kan dan ook nog wel eens een kakkerlak voorkomen. Maar goed, dat zijn mijn ervaringen.

    Ik wwet niet wat je bedoelt met resort, zo'n luxe resort? Dan is mijn advies om het bij de bekende touristenplekken te houden en te zorgen dat je overal op tijd aankomt. Dat laatste kan nog lastig zijn als je een lange afstand af moet leggen. Tours zijn ter plekke te boeken, weet ik alleen niet zeker voor de salto angel, daar ben ik niet geweest en ik hoorde een keer dat je dat niet ter plekke kopen kan. Maar goed, dat kan ook een verkooppraatje geweest zijn (dat denk ik). Misschien heeft iemand anders daar ervaring mee.

    Ik heb ook gedoken, ergens vlakbij Chichiriviche. Onze ervaring met de duikschool daar was positief, als je wilt kan ik de naam nog even opzoeken. Chichiriviche is wel een beetje een apart kustplaatsje, met in het weekend laat veel dronken venezolaanse touristen. Maar wij hebben ons er prima vermaakt. Ik weet wel een fantastisch hostel (schoon!! en heel aardige mensen) in die plaats, kan ik ook voor je opzoeken als je geinteresseerd bent.

    Ik ga zelf waarschijnlijk ook weer volgend jaar juli! heb nu al zin…

    groetjes, Tiana

  • marleen

    Hoi Tiana

    Bedankt voor je info, en het adres van het hosteltje en de duikschool wil ik wel graag hebben, dus kan je me het eens doorsturen. Moest er iemand een adres hebben van een leuk hoteltje in Caracas, zou ik het ook graag weten, of andere hostels aan de kust vooral in de gebieden waar men kan duiken en/of surfen. Wat betreft de hotels, ik hou niet van die enorme dingen waar ontzettend veel toeristen zijn. Dus gewoon en leuke kamer en dat er af en toe een beest zit dat ben ik wel gewoon hoor. Ja als ik het prikbord lees krijg ik meer en meer zin om daar eens naar toe te gaan maar ik heb totaal geen ervaring met die Venezuala dus alle tips zijn welkom. Zo kan ik onze reis toch een beetje voorbereiden.

    Nog een vraagje, als je een auto of motor, lijkt me ook leuk, huurt is het te doen om daar zelf een beetje rond te toeren.

    Groetjes, Marleen.

  • Tiana

    Hoi Marleen!

    Dit is de website van de duikschool: http://frogmandive.com/. Deze duikschool is in Tucacas, vlakbij Chichiriviche. Wij werden 's ochtends opgehaald door onze instructeur, die ook in Chichiriviche woonde. De posada in Chichiriviche heet Villa Gregoria, staat ook in de Lonely Planet. In de tijd dat wij er waren werd de posada gerund door de zoon van de eigenaar, een ontzettend aardige (en mooie ;-)) Spanjaard, maar de eigenaar schijnt ook allervriendelijkst te zijn (zie de Lonely Planet). In deze kustplaatsen kan het in het weekend en in de vakantie van de Venezolanen (augustus, als ik me niet vergis) lastig zijn om een slaapplek te vinden. Ik weet niet of dat ook voor andere kustplaatsen geldt, maar dat lijkt me wel. Het kan dus geen kwaad om de dag voor je erheen reist even te bellen om te reserveren.

    In Caracas hadden wij wel een beetje zo'n groot hotel, maar dit was wel in een veilige buurt. Kan ik ook nog wel even kijken of ik de naam kan vinden.

    De Venezolanen hebben mij trouwens aangenaam verrast. Om mij heen begon iedereen vóór mijn reis natuurlijk over de onveiligheid, en dat klopt ongetwijfeld voor een deel. Maar waar je niet bang voor hoeft te zijn, is om afgezet te worden. De Venezolanen bleken keer op keer ontzettend behulpzaam zonder daar ooit iets voor terug te vragen. Waar je in veel andere landen nog wel eens wordt gezien als wandelende geldbuidel, waar iedereen een graantje van mee wil pikken, is dat in Venezuala alleen zo voor kwaadwillenden. Vaak werd door meerdere mensen nauwlettend in de gaten gehouden of we wel goed liepen vanaf een busstation, bijvoorbeeld. En als je bij een marktkraampje kijkt, maar je loopt toch door, zal dat de verkoper een worst wezen, die laat je lekker met rust. Laat je dus gerust helpen, en vertrouw erop dat men je in de bus de juiste prijs laat betalen, en dat de (opdringerige) man op het busstation je echt gewoon alleen maar wil helpen en niks van je wil.

    Een tourist vertelde me een leuk verhaal. Hij was op zoek naar een kaart van Venezuela en vroeg daarom in een winkel. De medewerker zei dat hij er twee had. De jongen vroeg of er een verschil was tussen beide, waarop de medewerker zei dat de een gratis was en de ander x bolivares kostte. De jongen vroeg daarom of de een beter was dan de ander en of er andere verschillen waren. ‘Nee hoor’ antwoordde de verkoper. Dit vonden wij (de aanwezige touristen) allemaal typisch venezolaans. Venezolanen zijn er gewoon niet op uit om je af te zetten en wél om je te helpen.

    Heel verhaal, maar dit vond ik zelf één van de leukste dingen aan Venezuela!

    groetjes, Tiana

  • Alpha

    Hoi Marleen en Tiana,

    Heb jullie conversatie even gevolgd en wil wel wat antwoorden geven.

    Een heet hangijzer is wel de veiligheid. Ik woon al een tijdje in Venezuela dus kan ik er wel iets over zeggen.

    Het is jammer dat het niet zo veilig is zoals Tiana omschrijft, helaas is er steeds meer criminaliteit. Ik ga niet zeggen dat het onmogelijk is om Venezuela te bezoeken en er een mooi en leuke vakantie te houden, dit is nog steeds mogelijk. Maar enige terughoudendheid is wel op zijn plaats. Als je praat over Chichiriviche over de schoonheid dan klopt dat allemaal wel. En Tiana omschrijft dat alleraardigst.

    Ga je echter naar de grote steden toe dan klopt er niets meer van wat Tiana schrijft.

    Met andere woorden het is gewoon gevaarlijk en het is beter om deze steden te vermijden.

    Je kan op de vraag of je kan boeken voor Salto Angel dit ook doen in Venezuela. Ook de Venezolaan gaat hier naar toe. Het zijn vliegreizen die je kan boeken naar deze plek of er ook busreizen naar toe gaan kan ik niet zeggen. Het ligt nogal afgelegen.

    Misschien dat een andere prikker dit kan vertellen.

    Ik wil even onder de aandacht brengen dat Choroni ook zo'n uniek plaatsje is. De jungle loopt door tot aan het strand. en wordt gezien als 1 van de oudste vissershaventjes van Venezuela. Het ligt op drie uur afstand van Chichiriviche. Kijk even op google Earth en je kan dan ook wat foto's bekijken.

    De weg er naar toe is vergelijkbaar als een ritje in de achtbaan.

    Deze plekjes worden inderdaad veel bezocht door de Venezolaan en backpackers.

    De vraag auto of motor huren!!!

    Daar moet ik mijn vraagtekens bij neerzetten. Hier wordt er al anders gereden dan in Europa. Dan heb je de vele controles onderweg door de GN en deze kunnen vervelend doen bij toeristen die in een auto rijden. En om nu te zeggen goedkoper, nee denk het niet en zeker niet veiliger. Mijn mening is huur geen auto of motor. Wil je het zeker weten toch doen, kom eerst naar Venezuela, bekijk hoe ze hier rijden en hoe ze de verkeersregels intrepeteren. Als je dit gezien hebt beslis dan of je gaat huren en neem dan het ongemak van de GN en de politie als lief deze kunnen heel vervelend doen, maar blijf alsjeblieft netjes tegen ze.

    Nog een klein opmerking, het helpen van de Venezolaan met alles is leuk, maar ze zien wel graag een tip. En denk nu niet direct in Euro's, maar zelfs 500 Bs kan in sommige gevallen al genoeg zijn.

    Groet

    Alpha

  • Tiana

    Je hebt gelijk, Alpha, ik heb gebieden die als onveilig bekend staan, zoveel mogelijk gemeden, dat had ik er even bij moeten zetten. Maar zelfs in Caracas bleek mijn wantrouwen steeds weer ongegrond… Neemt niet weg dat je voorzichtig moet blijven natuurlijk. Erg jammer dat de veiligheid achteruit gaat, het is zo'n mooi land…

    En wat bedoel je precies met die tip, Alpha? Toch niet als iemand je de weg wijst? Dat lijkt me een beetje denigrerend. Of bedoel je als iemand je een dienst verleent (restaurant, boot etc etc), dat lijkt me niet meer dan normaal :-).

    groetjes, tiana

  • Helen

    kun je misschien een indicatie geven waar men tips voor vraagt en hoe veel?

    Ik weet dat het o.a. gebruikelijk is tips te geven voor gidsen tijdens tours, maar hoeveel geef je zoiemand (gezamenlijk als groep) per dag?

  • Alpha

    hoi Tiana,

    Als iemand je de weg wijst hoef je geen tip te geven. Maar als hij je wegbrengt “lopend” naar een ander busstation en hij draagt je rugzak dan ziet hij graag een kleine vergoeding. In dat context bedoel ik een tip geven.

    groet

    alpha

  • Alpha

    Hoi Helen,

    De waarde van een tip!!

    Een kleine vingerwijzing. Het wettelijke minimum netto salaris is rond de 625.000 BS.

    Je hebt mensen die in dienst zijn en dus dit salaris ontvangen. En je hebt mensen die geheel op vrijblijvende basis leven van de tip.

    Ik lees wel eens verhalen dat toeristen 5 euro of meer tip geven. Dan denk ik wat heeft die Venezolaan dan gedaan voor dat geld. En dan lees je dat er 20 personen in de bus ieder 5 euro gaven. En dat op 1 dag. Dit betekend dat hij in 2 dagen zijn salaris heeft verdubbeld.

    Ze stellen het op prijs om iets te krijgen, maar doe het met verstand.

    Natuurlijk ben je vrij om te geven wat je wilt, maar het blijft een tip. Geef wat je denkt dat goed is, je komt er wel uit.

    Groet

    Alpha

  • Tiana

    Oh, zo bedoel je. Ok, dat lijkt me logisch.

    Je voorbeeld gaat voor mij niet op, mijn tas geef ik mooi niet uit handen!!!